سلام کاربران عزیز خوب وخوش هستید؟ بله امیدوارم که این چنین باشه و روزگار بر وفق مراد شما باشه باآموزش امروز که در زمینه  تهیه backup از جوملا است در خدمتتون هستم ..

آموزش جوملا را در این قسمت با چگونگی گرفتن بکاپ از سایت جوملایی ادامه می دهیم.

برای تهیه فایل backup در جوملا ۳ باید هر دو بخش برنامه : فایل های joomla و پایگاه اطلاعاتی آن را بایگانی (archive) نمود.

به منظور نصب joomla  به صورت دستی مراحل زیر را دنبال کنید :

مرحله ی اول : از تمام فایل های joomla فایل پشتیبانی تهیه کنید.

مرحله ی دوم : از پایگاه اطلاعاتی joomla فایل backup تهیه کنید.

مرحله ی اول : از تمام فایل های joomla  فایل پشتیبانی تهیه کنید.

همیشه می توانید تمام فایل ها و فولدرهای جوملا را توسط FTP client به حافظه ی سیستم خود انتقال دهید. اما, joomla بیش از۳۰۰۰ فایل اصلی (core file) دارد که اگر فایل های رسانه ای همانند تصاویر, ویدئو, extension ها را به آن اضافه کنید بیش تر هم می شود. بنابراین, انتقال فایل ها از طریق FTP زمان بسیار زیادی می گیرد, چون که جا به جایی چند فایل کوچک بیش تر از انتقال یک فایل حجیم زمان می برد. پس توصیه می شود ابتدا فایل های خود را به کمک ابزار (در cpanel) در یک فایل ZIP فشرده کنید . برای دسترسی به این امکان, به فولدر اصلی joomla/installation رفته و تمام فایل ها را انتخاب کنید. سپس, روی گزینه ی Compress کلیک کنید .

 

پس از کلیک روی گزینه ی Compress Files, File Manager آرشیوی از تمام فایل ها و فولدرهای انتخابی شما تهیه می کند.

 

پس از تهیه ی آرشیوی از تمام فایل های مورد نظر, می توانید آرشیو مذکور را یا از طریق FTP client دانلود کنید و یا با کمک مرورگر به محل آرشیو رفته و آن را روی حافظه ی سیستم خود دانلود و ذخیره کنید.

 

مرحله ی دوم : از پایگاه اطلاعاتی جوملا فایل backup تهیه کنید.

دو روش بسیار پرطرفدار برای تهیه ی فایل پشتیبانی از بانک اطلاعاتی وجود دارد. اولین روش, استفاده از SSH console می باشد(که معمولاً در هاست های اشتراکی اجازه دسترسی به این قسمت به دلیل مسائل امنتی وجود ندارد) و روش دوم با استفاده از امکان phpMyAdmin در cpanel صورت می پذیرد . به منظور استفاده از هر یک از این دو روش, باید نام, نام کاربری و رمزعبور بانک اطلاعاتی MySQL را داشته باشید. برای دسترسی به این اطلاعات, به فایل configuration.php در Joomla root directory مراجعه کنید . در فایل مزبور, به دنبال خطی با این مشخصات بگردید :

public $user = ‘user_joomlat’;

public $password = ‘password’;

public $db = ‘user_joomlatut’;

تهیه ی فایل پشتیبانی از بانک اطلاعاتی Joomla به وسیله ی SSH

ابتدا, وارد حساب کاربری (account) خود شوید, سپس به فولدر وب سایت جوملایی خود مراجعه کنید. در این قسمت, برای ایجاد backup از بانک اطلاعاتی مزبور باید از اطلاعات بدست آمده از configuration.php و همچنین از فرمان mysqldump استفاده کنید :

mysqldump -uuser_joomlat -ppassword user_joomlatut > db-backup.sql

اکنون, به آدرس yourjoomlasite.com/db-backup.sql مراجعه کرده و فایل پشتیبانی بانک اطلاعاتی joomla را بر روی حافظه ی سیستم خود دانلود کنید.

تهیه ی فایل پشتیبانی از بانک اطلاعاتی Joomla به وسیله ی phpMyAdmin

ابتدا وارد حساب کاربری cpanel خود شده و گزینه ی phpMyAdmin را باز کنید.

 

حال، باید بانک اطلاعاتی که مایلید از آن backup بگیرید را انتخاب کنید. تمامی بانک های اطلاعاتی شما در منو سمت چپ phpMyAdmin به نمایش گذاشته می شوند. اسم بانک اطلاعاتی مزبور را همان طور که پیش تر ذکر کردیم باید از configuration.php کسب نمائید.

 

پس از انتخاب بانک اطلاعاتی مورد نظر, روی گزینه ی Export  کلیک کنید .

 

تمام گزینه ها را در حالت پیش فرض خود باقی بگذارید و روی دکمه ی Go کلیک کنید .

 

اکنون، phpMyAdmin فایل پشتیبانی مورد نظر را از وب سایت جوملایی شما تهیه کرده و شما می توانید آن را دانلود و روی کامپیوتر خود داشته باشید.