در این بخش از راهکار بصورت دینامیک کنترل GridView را به پایگاه داده متصل خواهیم کرد :

فایل صفحه Default.aspx را باز کرده و به حالت Design بروید .
از منوی Toolbox و در قسمت Data ، یک کنترل GridView را بر روی صفحه قرار دهید .
از منوی GridView Tasks که بصورت یک فلش بر روی کنترل نمایش داده می شود ، از جعبه Choose Data Source ، گزینه <New data source> را انتخاب کنید . پنجره Data Source Configuration باز می شود .

گزینه Database را انتخاب کنید . در بخش Specify an ID for the data source یک نام پیش فرض برای کنترل سرور داده به مقدار SqlDataSource1 نمایش داده می شود . آن را بدون تغییر رها کنید .
گزینه OK را بزنید . کادر Configure Data Source باز می شود .

از قسمت Select or enter a database name ، یا نام پایگاه داده از کادر کشویی انتخاب کرده و یا عبارت Northwind را بنویسید .
بر روی گزینه Test connection کلیک نمایید . در صورت دریافت پیام ok ، ارتباط شما برقرار شده است . سپس مجددا پنجره <Configure Data Source – <datasourcename باز می شود .
بر روی گزینه Next کلیک نمایید . ویزاردی باز می شود که نمایش دهنده یک صفحه است . در آن صفحه می توانید تعیین کنید که connection string در فایل web.config سایت ذخیره شود یا درون خود صفحه .

ذخیره connection string در فایل web.config دو مزیت عمده دارد :
دارای امنیت بیشتری نسبت به ذخیره در خود صفحه است .
می توانید از آن connection string در صفحات دیگر نیز به دفعات استفاده نمایید .
مطمین شوید که گزینه Yes, save this connection as انتخاب شده و سپس کلید Next را بزنید . این کار connection string ، را با نام NorthwindConnectionString ، در فایل web.config ذخیره می کند . می توانید نام آن را نیز به نام دلخواه تغییر دهید .
از زیر بخش Specify columns from a table or view ، در قسمت Name مقدار Employees را کلیک نمایید . همچنین از زیر بخش Columns ، گزینه های EmployeeId, LastName, FirstName, HireDate و City را علامت بزنید . به صورت زیر :

ویزارد دستور SQL ای که برای اتصال به پایگاه داده استفاده خواهد شد را در پایین صفحه نمایش می دهد .
گزینه Advanced را بزنید و سپس گزینه های Generate INSERT, UPDATE, and DELETE statements را علامت زده و OK نمایید . این کار باعث می شود تا برنامه دستورات لازم برای انجام عملیات های Insert, Update, and Delet را بر مبنای دستور SQL ای که در مرحله قبل تعیین نموده اید را برای کنترل SqlDataSource1 ایجاد کند .
مجددا گزینه Next را زده و در صفحه جدید با کلیک دکمه Test Query ، مطمئن شوید که اطلاعات مورد نظرتان از پایگاه داده استخراج می شود .
گزینه Finish را بزنید . ویزارد به اتمام میرسد . همچنین بر روی کنترل GridView کلیک راست کرده و از قسمت GridView Tasks گزینه Enable Editing را برای فراهم نمودن امکان ویرایش در کنترل ، علامت بزنید .
اکنون می توانید کنترل و صفحه را تست نمایید . در هنگام اجرای صفحه ، کنترل GridView فیلدهای EmployeeId, LastName, FirstName, HireDate, and City را نمایش می دهد .
لینک Edit را که کنار هر سطر ( رکورد ) قرار دارد را کلیک نمایید . فیلدهای رکورد انتخاب شده برای ویرایش ، به جز EmployeeId که فیلد کلید جدول است ، بصورت کادر متن ( TextBox ) های قابل ویرایش در می آیند .
مقدار فیلدهای مورد نظرتان که می خواهید تغییر دهید را ویرایش کرده و گزینه Update را بزنید . سطر یا رکورد ویرایش شده با مقادیر جدید نمایش داده خواهد شد .
مرورگر را ببندید .