مقدمه :

استفاده از راهکارهای هوشمندی تجاری [۱] در سال‌های اخیر روند روبه رشدی را در جهان پشت سر می‌گذارد. نتایج گزارش سال ۲۰۱۴ موسسه معتبر تحقیقاتی “Dresner Advisory Service” که در بیش از ۱۲۰۰ شرکت در ۶ قاره انجام شده است، نشان می‌دهد از منظر نفوذ هوشمندی تجاری در بین کاربران، صنعت خرده فروشی و عمده فروشی در جمع ۵ صنعت اول در بین ۱۸ صنعت مهم جهان قرار دارد. این نکته حاکی از کاربرد اثربخش راهکار هوشمندی تجاری در این صنایع و نیز تکنیک‌های نوینی است که در این حوزه ارائه شده است.

تمرکز خرده‌فروشان بر هوشمندی تجاری ویژه خرده‌فروشی

تقاضا برای یک محصول تناسب مستقیمی با عرضه آن دارد. مسیر طی‌شده از عمده‌فروش تا خرده‌فروش و نهایتاً تا مصرف‌کننده، یک زنجیره ارائه خدمات کامل را شکل می دهد. خرده‌فروش کسی است که با حداقل قیمت کالاها را از یک عمده‌فروش می‌خرد و آنها را با هدف سودآوری در مقیاس کوچک‌تر به مصرف‌کننده می‌فروشد. امروزه مصرف‌کنندگان بسیار هدفمند و گزینش‌شده  کالاها و خدمات مرتبط با آنها را انتخاب می‌کنند، به همین دلیل است که به خرید از طریق اینترنت، ابزارهای همراه و وب‌سایت‌های اجتماعی رو آورده‌اند. راهکار هوشمندی تجاری ویژه خرده‌فروشی [۲] نیز با همین هدف طراحی شده است تا تصمیمات را بهبود بخشد، عملکردهای مالی را ارتقا دهد و مشکلات معمول را شناسایی و حل کند.

در بازار خرده‌فروشی همواره شرایط رقابتی جدی جریان داشته است. از سوی دیگر در حال حاضر تجزیه و تحلیل بازاریابی نیز با هدف کاهش این فشار رقابتی بر خرده‌فروشی‌ها توسعه یافته و تحلیل‌گر بازاریابی تلاش می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خرده‌فروشان را تحلیل کند.  بر این اساس، صاحبان خرده‌فروشی با افتتاح فروشگاه‌های اجناس متنوع می‌کوشند تا بهترین خدمات را به مصرف‌کنندگان ارائه کنند.
تکنیک «تراکم آمد و شد» [۳] اطلاعات  عبور و مرور مشتریان را در زمان‌های مختلف پایش می‌کند و راهکار هوشمندی تجاری براساس آنها گزارش‌های تحلیلی ارائه می‌دهد. در دنیای خرده‌فروشی، «راهکار هوشمندی تجاری ویژه تراکم آمد و شد» در نهایت به بهبود عملکرد راهکار خرده‌فروشی می‌انجامد. این نوع راهکار هوشمندی تجاری با مد نظر قرار دادن عملکرد مشتریانی که خرید اثربخش داشته‌اند، عمل می‌کند.

رشد «رویکردهای تحلیل داده مرتبط با تراکم آمد و شد» (Foot Traffic) در فروشگاه‌های خرده‌فروشی

امروزه مشتریان هوشمند دست به خریدهای هوشمندانه‌ای می‌زنند که به آنها در صرفه‌جویی زمان کمک می‌کند. به همین دلیل، صاحبان خرده‌فروشی‌ها باید در جستجوی موقعیت‌های مکانی ممتازی باشند تا از این طریق بتوانند مشتریان بیشتر و بیشتری جذب کنند.
از این‌رو خرده‌‌فروشان از تکنیک «تحلیل جریان آمد و شد» برای تفسیر اطلاعات خود به نحوی استفاده می‌کنند تا بتوانند بوسیله آنها کسب و کار خود را بهتر پیش ببرند. «تحلیل جریان آمد و شد» بر تحلیل آن دسته از داده‌های کسب و کار استوار است که از طریق اپلیکیشن‌ها و پایگاه‌های داده به دست آمده و هدف آن افزایش درآمد و سودآوری است.
امروزه، داده‌های مرتبط با راهکار «رویکردهای تحلیل داده مرتبط با جریان آمد و شد در خرده فروشی» [۴] به یکی از ابزارهای نرم‌افزاری مهم برای موفقیت کسب و کارها تبدیل شده است. خرده‌فروشان از طریق این رویکرد تحلیلی، می‌توانند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته درک بهتری از رفتار مشتریان در داخل فروشگاه‌ها داشته باشند و برای نمونه دریابند که آنها در چه بخش‌هایی وقت بیشتری صرف می‌کنند، کدام کالاها بیشتر نظر آنها را جلب می‌کند و چه مسیرهایی را برای خرید کردن انتخاب می‌کنند. خرده‌فروشان با این دانش،  راهنما و تجربه خواهند توانست محیط اثربخشی را برای تغییرات سریع بر حسب فعالیت‌های مشتریان ایجاد کنند تا به افزایش فروش منجر شود. مزایای استفاده از این رویکردهای تحلیل داده برای خرده‌فروشی‌ها باعث شده است خرده‌فروشان  اطلاعات بیشتری در زمینه‌های زیر داشته باشند:

  • نحوه ارائه بهترین خدمات ممکن به مشتری
  • میزان سود فروشگاه
  • مشاهده اثربخشی فعالیت‌های بازاریابی
  • توجه به نسبت موجود بین تعداد کارکنان بخش فروش و تعداد مشتریان
  • بهبود نرخ تبدیل و متوسط پیشرفت اقدامات
  • تجزیه و تحلیل شفاف عملیات صورت گرفته در تمام بخش‌های فروشگاه با هدف شناسایی فرصت‌ها.

در مقالات آتی، با جزئیات بیشتری به معرفی راهکارهای هوشمندی تجاری در صنعت خرده فروشی و عمده فروشی خواهیم پرداخت.