قبلاً روش خوبی در خصوص تغییر رنگ مو در فتوشاپ در انجمن ارائه شده است، امّا در این پست، قصد دارم که شما را با روش تغییر رنگ تصاویر بدون آسیب رساندن به اجزای تصویر، که بسیار آسان و سریع صورت می پذیرد آشنا کنم. به این منظور می بابیست از Color Replacment Tool در فتوشاپ استفاده کنیم.
ابتدا تصویر مورد نظر خود را در فتوشاپ باز کرده و سپس همانند تصویر زیر، Color Replacment Tool را از Toolbar که در گروه ابزارهای Brush قرار دارد، انتخاب می کنیم، البته شما میتوانید با فشردن کلید B و سپس دو مرتبه Shift+B نیز این ابزار را در حالت انتخاب قرار دهید:
Image

پس از انتخاب ابزار، به یکی از روشهای گفته شده در آموزش: روشهای مختلف انتخاب رنگ (Color) در فتوشاپ، رنگ مورد نظر خود را (Foreground Color) جهت اعمال انتخاب کنید.
برای نمونه در تصویر زیر، پروانه به رنگ زرد می باشد، رنگ بنفش را انتخاب کرده و بر روی قسمت راست پروانه اعمال میکنیم: کافیست اشاره گر موس را بر روی قسمتهائی از تصویر که قصد تغییر رنگ آن را دارید ببرید، اشاره گر موس در این حالت به شکل دایره و علامتی در مرکز آن خواهد بود و با کلیک و دراگ بر روی تصوبر رنگ منتخب جایگزین رنگ قبلی در تصویر خواهد شد؛
Image

همانگونه که ملاحظه مینمائید تمامی اجزای تصویر همانند سایه ها و رگه های بالِ پروانه، بدون آسیب باقی مانده و فقط رنگ آنها تغییر یافته است.
ناگفته نماند که شما با راست کلیک کردن بر روی تصویر قادر به تغییر اندازه قلم و Hardness می باشید که کلید میانبر برای تغییر اندازه Bracket یا همان [ و ] در کیبورد می باشد و جهت تغییر شدّت اثر قلم یا Hardness از کلیدها Shift+[ و Shift+] می توانید استفاده نمائید.
مطالب ذکر شده در بالا همگی بر اساس تنظیمات پیش فرض Color Replacement Tool می باشد امّا شما قادر خواهید بود که تنظیمات بیشتری را از طریق Option bar اعمال نمائید (البته صرفاً زمانی که این ابزار در حالت انتخاب قرار دارد):
Image

Mode: بصورت پیش فرض حالت Color به صورت انتخاب شده قرار دارد که بیشتر برای کاری با رنگها از جمله خلاص شدن از رنگ قرمز چشم مورد استفاده قرار می گیرد. Hue: تقریباً شبیه حالت Color عمل می کنید امّا با شدّت اثر کمتر. Saturation: این آیتم رنگ Foreground را به سیاه (Black) تغییر داده و در واقع در حالت GrayScale استفاده میگردد که تصاویر رنگی را به سیاه و سفید تغییر می دهد. Luminosity: این حالت دقیقاً مخالف حالت Color عمل می کند و بیشتر با استفاده از آن می توان اثری زیبا در صورت وجود چند لایه از تصویر، خلق کرد.
Limits: حالت انتخاب شده بصورت پیشفرض در این آیتم Contiguous و سایر آیتمهای آن Discontiguous و Find Edges می باشد که به واسطه آنها اجازه تغییر رنگ پیکسلهای حاوی رنگ نمونه در ناحیه انتخاب شده ی همجوار و غیر همجوار در زیر قلم و یا تشخیص لبه های تصویر فراهم می شود.
Tolerance: بصورت پیشفرض مقدار این آیتم ۳۰ درصد می باشد و هر چه مقدار آن بیشتر گردد طیف بیشتری از رنگ در ناحیه کلیک شده در حالت انتخاب و تغییر قرار می گیرد، هر چه میزان آن کمتر، دقّت انتخاب رنگ در ناحیه منتخب بیشتر خواهد شد.
Aniti-alias: با استفاده از این آیتم، ابزار در گوشه های ناحیه انتخاب شده، مقداری نرم و هموارتر عمل خواهد نمود.