در میان همهء اصطلاحات فنی در ارتباط با اینترنت و طراحی سایت، یک کلمه وجود دارد که از همه مهم تر است و بقیه را تحت تأثیر خود قرار می دهد که البته برای هر کسی آشنا است. این کلمه “قابل استفاده” می باشد. برای انجام طراحی وب سایت “قابل استفاده” بودن به جهت بازگشت مشتریان به وب سایت شما، بسیار مهم می باشد.

اگر هیچ کس نتواند از وب سایت شما استفاده کند، مطمئن باشید زحمت ماندن در وب سایتی که مفید واقع نشده را نیز به خود نمیدهند. طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد که مورد پسند کاربر باشد. در غیر این صورت سرمایه گذاری شما بازگشتی نخواهد داشت. به زبان ساده تر باید بگویم اصلاً مهم نیست که مطالب و محتوای وب سایت از چه نوعی است و دربارهء چه چیزی می باشد، فقط کافی است طراحی وب سایت شما به گونه ای باشد که کاربر و بازدیدکننده به عنوان محور اصلی وب سایت شما در نظر گرفته شود.

بهترین روش برای انجام این کار، داشتن رویکرد پیشگیرانه در فرآیند طراحی سایت و در نظر گرفتن هرگونه مسائل بالقوه قبل از دیر شدن آن می باشد. در حالی که تعداد قابل توجهی پیشنهادات خاص در زمینهء طراحی وب سایت وجود دارد اما در اینجا برخی از نکات کوچک برای طراحی سایتی که برای بازدیدکننده مفید باشد را می توانید استفاده نمایید.

  • Html: دارای نسخه ها و گونه های مختلفی است – که برخی از مشکلات بازدیدکنندگان وب سایت شما به دلیل عناصر خاص موجود در این نسخه های متنی Html می باشد. تنها راهی که برای انجام طراحی سایت شما آن هم به طور کامل کاربرپسند وجود دارد، محدود کردن طراحی سایت تان به Html 1.0 می باشد که البته استفاده از این برنامه چند سالی بیشتر طول نمی کشد؛ تا اکثر خوانندگان وب سایت ها قادر به دسترسی به فن آوری و تکنولوژی جدید به علت سخت افزارهای کامپیوتر های قدیمی و دیگر عوامل بشوند.

    بهترین توصیه برای کاربرپسند بودن طراحی وب سایت، عدم استفاده از نرم افزارهای سطح Beta و فن آوری آنها است. البته تا زمانی که از انتشار این نرم افزارها حدوداً یک سال گذشته و استفاده از آن عمومی تر شود.

  • سرعت داونلود: تقریباً اکثر مردم دسترسی به اینترنت دارند اما این بدان معنی نیست که همهء آنها سرعت اتصال به اینترنت شان به خوبی مال شماست! بنابراین اقدام به ساخت و طراحی سایتی نکنید که بیش از حد بزرگ می باشد. طبق آخرین مطالعات، سرعت دریافت و بازشدن صفحات یک وب سایت مهمترین عامل برای افراد می باشد.

    یک مشتری بالقوه بعد از حدود ۱۰ ثانیه از صفحهء وب سایت شما خارج می شود و یا ممکن است به دلیل قطع شدن اینترنت باشد. البته مهم نیست که موضوع وب سایت دربارهء چیست و یا آن فرد علاقمند به آن می باشد یا خیر!

  • صفحه بندی صفحات: اهمیت صفحه بندی در طراحی سایت شبیه اهمیت محتوای آن وب سایت می باشد. این دو مورد تقریباً به هم وصل می باشند. شما می توانید عالی ترین محتوا را برای وب سایت خود بنویسید، اما اگر صفحه بندی صفحات آن مطالب درست نبوده و درهم و برهم و بی ربط باشد، هیچ کس حتی تلاشی برای دیدن و خواندن آن نمی کند.

    افراد اقدام به پیدا کردن وب سایت های دیگری کرده که حرکت در آن آسان باشد. بنابراین سعی کنید در طراحی وب سایت، صفحات منظم و ساده باشند. اگر صفحات شما به عناصر خاصی در آن نیاز ندارد پس ان را حذف نمایید. اگر عملکرد وب سایت مانند عملکرد بعد از حذف آن صفحه بود، همین کار را برای صفحات غیرضروری انجام دهید.

  • محتوا: همهء کارشناسان طراحی سایت براین توافق اند که محتوا حرف اول در طراحی وب سایت را میزند. چیزی که گوگل بعد از index کردن وب سایت شما، دائماً آن را بررسی و مشاهده می نماید. مهمتر از آن،محتوا چیزی است که بازدیدکنندگان وب سایت شما دائماً با آن مواجه می شوند.

    وب سایت شما نیاز به محتوا و اطلاعاتی دارد که مربوط به شما و کارتان و همچنین بازدیدکنندگان باشد. در هر یک از صفحات وب سایت، هیجان و تمامی حس خود در مورد مطلب را بیان نمایید. زیرا اگر خواننده این هیجان و حس را از مطالب شما به همان شیوه دریافت نماید، اقدام به بازگشت مجدد به وب سایت شما می نماید.

  • رنگ: رنگها می توانند بخش مهمی از توانایی های وب سایت شما را نشان دهند؛ خیلی بیشتر از آنچه تصورش را می کنید! رنگها قابلیت های استفاده از وب سایت شما را بهتر نشان خواهند داد. در طراحی سایت استفادهء هم زمان از برخی رنگها ترکیب زیبا و خیره کننده ای را ایجاد می نماید. و البته رنگهای دیگری هم هستند که در طراحی وب سایت تقریباً خیلی غم انگیز و دردناک به نظر می رسند! در این صورت شما مجبور می شوید قبل از کلیک کردن به دلیل احساس سوزش و فشار در چشم تان، آن وب سایت را ترک نمایید.