بزرگترین دیتابیس دنیا کدام است و روی کدام بانک اطلاعاتی و پایگاه داده قرار دارد ؟

ممکن است این پرسش ذهن بعضی از برنامه‌نویسان را گاهی به خود مشغول کرده باشد که بزرگترین Database جهان کدام است. معمولاً برنامه‌نویسان دوست دارند بدانند کدام یک از نرم‌افزارهای مدیریت بانک اطلاعاتی قدرتمندتر است و کدام شرکت‌ها و سازمان‌ها در جهان از آن استفاده می‌کنند؟
برای یافتن پاسخ کافی است حضور ذهن داشته باشید تا نام یکی دوتا از بزرگ‌ترین‌ها را به خاطر بیاورید. بله! آن‌ها گوگل و یاهو هستند. این بانک‌های اطلاعاتی غول‌آسا یک نسخه از جدیدترین صفحات وب اکثر سایت‌های اینترنتی جهان را در خود ثبت کرده‌اند. البته بحث درباره این که کدام یک از این دو بانک بزرگ‌تر است، سال‌هاست جریان دارد و گویا پایانی هم برای آن متصور نیست.

مقامات مسئول هریک از دو سایت آمار متفاوتی درباره خود و دیگری ارائه می‌دهند و البته طرفداران این دو رقیب نیز نظرات متفاوتی دارند. با این وجود، از شواهد چنین برمی‌آید که دیتابیس گوگل به مراتب بزرگ‌تر از یاهو است و این را می‌توان از تفاوت تعداد صفحات ثبت شده در موتور جست‌وجوی این دو و نیز تعداد مراجعات از هر یک از آن‌ها به یک سایت مشخص حدس زد.

از سال ۲۰۰۱ به این سو، یک شرکت تحقیقاتی به نام وینتر (Winter) دست به ابتکار جالبی زده است. این شرکت تلاش می‌کند هر دو سال یک‌بار فهرست بزرگ‌ترین بانک‌های اطلاعاتی جهان را براساس یک روش پژوهشی معین تهیه و منتشر کند. تحقیق وینتر فقط آن دسته از شرکت‌هایی را شامل می‌شود که حجم دیتابیس مورد استفاده آن‌ها حداقل یک ترابایت (هزار گیگابایت) باشد.

با این حال، چون هدف این شرکت از تهیه فهرست رده‌بندی مذکور، مقایسه قدرت و کارایی نرم‌افزارهای تجاری مدیریت بانک‌های اطلاعاتی است، نام گوگل در این رده‌بندی دیده نمی‌شود؛ زیرا گوگل از یک سیستم فایلی ویژه استفاده می‌کند و به هیچ نرم‌افزار تجاری خاص برای ایجاد بانک اطلاعاتی خود متکی نیست. بنابراین می‌توان حدس زد که اولین نام در فهرست ده دیتابیس بزرگ جهان در این فهرست، همان یاهو است.