اینتوییت (Intuit) یک شرکت نرم افزاری آمریکایی است که برای افراد، کسب و کارهای کوچک و حسابدارها خدمات نرم افزاری و تخصصی ارائه داده و نرم افزارهای مالی و مالیاتی تولید می‌کند.

شرکت اینتوییت توسط اسکات کوک و تام پراکس در پالو آلتوی کالیفرنیا تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر مانتین ویو، در کالیفرنیا واقع است. این شرکت دفاتر فروش متعددی نیز در کشورهای دیگر دارد و بخشی از فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه آن در دفتر کانادا و هند انجام می‌شود. نسخه‌های خارجی نرم افزارهای این شرکت، عمدتا توسط شرکت‌های محلی یا تحت لیسانس تولید می‌شود.

اینتوییت برنامه‌های مالی شخصی از جمله Quicken  و TurboTax (و نسخه کانادایی آن QuickTax) را تولید و ارائه کرده و برنامه حسابداریQuickBooks  را برای کسب و کارهای کوچک عرضه کرده است. این شرکت همچنین مجموعه راهکارهای QuickBooks Point Of Sale را برای فروشگاه‌های کوچک تولید کرده است.

تاریخچه

ایده اولیه تاسیس اینتوییت متعلق به اسکات کوک بود که سابقه کاری اش در شرکت Protrctor & Gamble به او کمک کرد تا به اهمیت روزافزون کاربرد رایانه در امور حسابداری‌شخصی به عنوان جایگزینی برای کاغذ و قلم پی ببرد.

او برای عملی کردن ایده اش در جستجوی یک برنامه نویس حرفه ای بود تا اینکه در دانشگاه استنفورد با تام پراکس آشنا شد و سرانجام با هم شرکت اینتوییت را تاسیس کردند که در آغاز تنها دفتری کوچک در شهر پالو آلتو بود.

پراکس اولین نسخه Quicken را به زبان برنامه نویسی Basic مایکروسافت برای کامپیوترهای آی بی ام و به زبان USCD پاسکال برای کامپیوترهای اپل ۲ نوشت. این برنامه در آن زمان با رقبای قدرتمندی روبه رو بود.

آنها در آغاز کار با مشکلات مالی مواجه بودند تا اینکه رمز موفقتشان را یافتند که کمپین‌های تبلیغاتی موفق، چاپ شدن گزارش‌های مثبت از آنها در مجله‌های صنعتی و مجلات مربوط به مصرف کنندگان و نیز تبلیغ دهان به دهان مشتریان راضی بود که اینتوییت را به دیگران توصیه می‌کردند.

به تدریج تا سال ۱۹۸۸ برنامه حسابداریQuicken  به پرفروش‌ترین برنامه در بازار خود تبدیل شده بود اما با ظهور ویندوز۳٫۰ بود که فروش این برنامه در اوایل دهه نود رشدی بسیار سریع پیدا کرد و شرکت را به اوج موفقیت رساند.

درسال ۱۹۹۱ مایکروسافت تصمیم به تولید برنامه‌ای به نام پول (Money) برای رقابت با Quicken گرفت. اینتوییت هم برای جلب اعتماد فروشندگان محصولاتش، تخفیفی ۱۵ دلاری برای نرم افزارهایش منظور کرد.

حدودا در همین زمان بود که اینتوییت، جان دوئر از شرکت «پرکینز اند بایرز»  را به همکاری جذب کرده و به فهرست محصولاتش تنوع بخشید.

در سال ۱۹۹۳ اینتوییت سهام خود را عرضه کرد و با درآمد حاصل از آن، شرکت چیپ سافت (chip soft)  را که تولید کننده نرم افزارهای مالیاتی بود خرید.

با رشد سریع میزان فروش اولیه سهام (IPO) ، که بعد از درخواست خرید کل سهام این شرکت از طرف مایکروسافت به اوج خود رسید، سرمایه اینتوییت در بازار سهام به دو میلیارد دلار رسید.

اما بعد از شکست برنامه مایکروسافت برای خرید اینتوییت، در اواخر دهه نود با شروع رقابت جدی مایکروسافت با تمرکز بر محصول اصلی اینتوییت، یعنی Quicken  شرکت به سختی تحت فشار قرار گرفت. اینتوییت هم در پاسخ به مایکروسافت، محصولات تحت وب و راهکارهای جدیدی به بازار عرضه کرده و تمرکز خود را بر توسعه دو برنامهQuickBooks  و Turbo-Tax بیشتر کرد.

    اینتوییت طی چند سال اخیر پیوسته جزو فهرست «۱۰۰ شرکت برتر از نظر محیط کار» در مجله فورچون بوده و نیز در فهرست معتبرترین شرکت‌های نرم افزاری آمریکا جای گرفته است.

در حال حاضر اینتوییت سالانه ۳ میلیارد دلار درآمد دارد و صاحب سرمایه ای ۱۲٫۲ میلیارد دلاری در بازار سهام است.

محصولات

برخی از محصولات عمده شرکت اینتوییت عبارتند از:

–         Billing Manager

این یک، آنلاین و رایگان برای مدیریت صورت‌حساب‌هاست که به صاحبان کسب و کارهای کوچک در تهیه صورت‌حساب‌هایشان کمک می کند. نسخه غیررایگان این برنامه خدمات یکپارچه پرداخت را نیز به کاربرانش ارائه می کند که به آنها امکان پذیرش کارت‌های اعتباری را هم می‌دهد.

–         Mint.com

یک سایت رایگان و محبوب ارائه دهنده خدمات مدیریت مالی شخصی تحت وب برای کاربران آمریکایی و کانادایی است.

–         ProSeries

این نرم افزار مدیرت امور مالیاتی، نسخه توسعه یافته ای از برنامه TurboTax  است که به تدریج پیشرفته تر شده و به یک برنامه حرفه ای تبدیل شده و در حال حاضر  برترین نرم افزار موجود در بازار خود است.

–         QuickBase

یک برنامه اشتراک پایگاه داده تحت وب است که به صاحبان کسب و کار امکان می دهد بدون نیاز به کدنویسی برنامه ای اختصاصی برای خود ایجاد کنند. این برنامه در سال ۲۰۰۷ حدود ۲۲۵ هزار کاربر داشت.

–         QuickBooks

این نرم‌افزار، محبوب‌ترین برنامه حسابداری و مدیریت مالی کسب و کارهای کوچک در آمریکاست. نسخه‌هایی از QuickBooks برای ویندوز و مک ارائه شده و نسخه تحت وب آن نیز با عنوان QuickBooks Online در دسترس کاربران است. این برنامه به کاربران امکان می دهد که آمار فروش و اطلاعات مشتریان را به دست آورده و گزارشات مدیریتی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

–         Quicken

این برنامه یک ابزار مدیریت امور مالی شخصی است که امکانات متنوعی را فراهم می آورد و برای نیازهای گونا گون کاربران نسخه های مجزایی از آن تهیه شده است اما در مجموع همه این نسخه‌ها در حوزه امور مالی شخصی و خانگی هستند.

–         TurboTax

یک بسته نرم افزاری مدیریت امور مالیاتی مختص آمریکا و کاناداست که راهنمایی‌هایی گام به گام را در فرایند آماده سازی و پرداخت مالیات در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

انجمنهای آنلاین

اینتوییت چندین انجمن اینترنتی دارد که امکاناتی نظیر فروم، گروه‌های بحث و گفتگو، پادکست، ویدئوکست و سمینارهای اینترنتی (Webinar) را در اختیار مشتریان قرار داده و مطالبی را که کاربران در  این انجمن‌ها مطرح می‌کنند، منتشر می‌کند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

–         انجمن QuickBooks

دراین شبکه کاربران Quick books و صاحبان کسب و کارهای کوچک فعالیت دارند.

–         انجمن Quicken

اعضای این انجمن معمولا کاربران برنامهQuicken  هستند و کسانی که نیاز به راهکارهای مالی شخصی دارند، انجمن آنلاین حسابداران و اعضای شبکه اجتماعی جامپ آپ نیز در این انجمن فعال هستند.

–         انجمن JumpUp

جامپ آپ یک شبکه اجتماعی و منبع اطلاعاتی رایگان برای صاحبان کسب و کارهای کوچک و افراد تازه کار در این حوزه است.

این شبکه انواع ابزارها و خدمات رایگان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد؛ مانند آموزش آنلاین و ماشین حساب‌های تخصصی و نسخه‌هایی رایگان از برنامه‌های تجاری کاربردی.

–         وب‌سایت Intuitlab.com

وب‌سایتی است که به منظور عرضه مستقیم و سریع راهکارهای جدید راه اندازی شده است. اینتوییت از این راه، نسخه‌های اولیه یا آزمایشی محصولات خود را به صورت رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد و بازخوردهای آنها را می‌گیرد. این بازخوردها در توسعه بهتر و سریع‌تر محصولات تاثیر بسزایی دارند و برای اطمینان از کارایی محصولات در شرایط گوناگون به کار گرفته می‌شوند.