سلام کاربران عزیز حالتون خوبه ؟ امیدوارم که روزهای خوبی پیش روبرو داشته باشید از اینکه همراه ما هستید از شما ممنونیم میخوام درمورد بروز رسانی جوملا با هم آموزشی داشته باشیم
.همانطور که می دانید به روزرسانی مداوم جوملا برای حفظ امنیت وب سایت امری بسیار ضروری است. فرایند ارتقاء(بروز رسانی) از یک نسخه به نسخه ی دیگر بسیار دشوار است. با این وجود، به شما توصیه می شود حتماً آن را انجام دهید.

فهرست محتوا

توضیحاتی درباره ی نسخه های مختلف joomla

به روز رسانی و ارتقاء (درون) همان نسخه ی اصلی

ارتقاء از یک نسخه به نسخه ای دیگر

توضیحاتی درباره ی نسخه های مختلف جوملا

هم اکنون سیستم مدیریت محتوای جوملا دو نسخه اصلی دارد که هنوز پشتیبانی می شوند : Joomla 2.5 و Joomla 3.x . به این معنا که، طراحان هنوز روی این دو نسخه کار می کنند و برای آن  برنامه های کاربردی امنیت، رفع مشکل ارائه می دهند . به روز رسانی درون همان نسخه (برای مثال، joomla 2.5) بسیار آسان است و از طریق joomla admin (قسمت مدیریت سایت جوملایی)با یک کلیک انجام می شود.

البته، نسخه های قدیمی تری مثل joomla 1.0 هستند که دیگر پشتیبانی نمی شوند . به تمام کاربران این ورژن توصیه می شود که در اسرع وقت آن را به نسخه ی ۲٫۵ ارتقاء دهند . اما فرایند ارتقاء به نسخه ای کاملاً متفاوت مثلاً از ۲٫۵ به ۳٫x امری ساده نیست و با تنها کلیک روی یک گزینه مقدور نمی باشد.

به روز رسانی و ارتقاء (درون) همان نسخه ی اصلی

به منظور انجام فرایند ارتقاء به صورت دستی، ابتدا باید وارد admin area واقع در http://yourdomain.com/administrator شوید . پس از ورود به این آدرس، برنامه ی joomla به صورت خودکار در repository رسمی خود به دنبال نسخه ی جدید می گردد . در صورت یافتنن نسخه ی جدید، joomla شما را به مشاهده ی لینک های فوری ارجاع می دهد . لطفاً، روی لینک update now کلیک کنید .

توجه : به شما توصیه می کنیم پیش از شروع فرایند به روز رسانی یک backup از وب سایت خود بگیرید .

پس از کلیک روی لینک مذکور، شما به صفحه ی آپدیت joomla ارجاع داده می شوید . در این صفحه، اطلاعاتی در رابطه با نسخه ی جاری joomla و ورژنی که قرار است به آن ارتقاء داده شود، بسته ی آپدیت URL و روش نصب برنامه در اختیار شما قرار داده می شود . نیاز به ایجاد هیچ گونه تغییری نیست وتنها کافی است روی گزینه ی install the update کلیک کنید .

در عرض چند ثانیه، وب سایت joomla به نسخه ی جدید ارتقاء می یابد .

ارتقاء جوملا از یک نسخه به نسخه ای دیگر

ارتقاء از یک نسخه به نسخه ای کاملاً متفاوت (برای مثال از ۲٫۵ به ۳٫x) به دلیل عدم وجود سازگاری بین قالب و extensions (افزونه)نسخه ی موجود با ورژن جدید امری بسیار دشوار است . به عبارت دیگر، پس از تکمیل پروسه ی ارتقاء تمام محتویات سایت شما به نسخه ی جدید منتقل می شود اما باید پیش از راه اندازی دوباره سایت تمامی قالب ها و extension ها را نیز به روز رسانی کنید .

توجه : هیچگاه فرایند به روز رسانی را بدون گرفتن backup (پشتیبان گیری)از سایت موجود انجام ندهید . زیرا در صورت سازگار نبودن extension (افزونه)های نسخه ی جدید با سایت نسخه ی قبلی جوملا ممکن است با خرابی طولانی مدت وب سایت مواجه شوید .

در این مبحث، نحوه ی ارتقاء نسخه ی ۲٫۵ به ۳٫x joomla به شما آموزش داده می شود . ابتدا، باید وارد admin area سایت شوید .

سپس، به این آدرس مراجعه کنید :

http://yoursite.com/administrator/index.php?option=com_joomlaupdate

مرورگر شما را مستقیماً به joomla update page (صفحه بروز رسانی جوملا)می برد . به این خاطر که، هنوز هیچ آپدیت بلند مدتی برای joomla 3.x ارائه نشده، باید برای update server (سرور آپدیت)تنطیمات آپدیت کوتاه مدت را انتخاب کنید . برای انجام این کار، روی گزینه ی  optionکلیک کنید .

پنجره ای نمایان می شود که تمام تنظیمات موجود joomla update component را برای شما به نمایش می گذارد . کافی است روی لیست drop-down کلیک کرده و گزینه ی short term support را انتخاب کنید . سپس، روی گزینه ی save & close کنید .

حال، به منظور تکمیل فرایند به روز رسانی روی گزینه ی install the update کلیک کنید .

جوملا طی چند ثانیه محتوای سایت شما را به نسخه ی جدید منتقل می کند . از بستن مرورگر در طول این فرایند اکیداً خودداری کنید .