بررسی قالب و ساختار صفحه وب و نشانه گذاری ها

اولین سوالی که شما از خودتان در مورد صفحه ای که در حال توسعه و یا رفع مشکلات آن هستید ، می پرسید این است که : مشکل وب سایت چیست و از کجا به وجود آمده ؟
کاربرد اولیه و اساسی فایر باگ بررسی است. زمانی که فایر باگ را باز می کنید شما به صورت پیش فرض در پنل HTML هستید. این پنل به شما در بررسی و درک HTML عناصر درون صفحه کمک می کند.

zz

در پنل HTML دو بخش در پنل وجود دارد
قسمت نمایش ند ها

اولا در سمت چپ صفحه شما قسمت نمایش ند، در واقع کد های تشکیل دهنده صفحه ای را که در مرورگر شما باز است را نمایش می دهند.

dd

نمایش ند ها به شما این اجازه را می دهد که به ویرایش عناصر اچ تی ام ال صفحه بپردازید و نتیجه آن را در صفحه مشاهده کنید وقتی که شما روی عناصر نشانه گذاری شده اچ تی ام ال موس اور می کنید عناصر صفحه وب که شما در حال بررسی آن هستید به صورت های هایلایت نمایش داده می شود. این ابزار به طرز باور نکردنی به شما دقیقا نشان می دهد که مرورو گر به چه صورت به پیاده سازی و اجرا کردن عناصر اچ تی ام ال در صفحه می پردازد و عناصر مشخص در کجای صفحه قرار دارد. با استفاده از این ابزار می توانید مشکلات مربوط به margin و padding و مشکلات از این قبیل را در صفحه بر طرف کنید.

zza

وقتی که شما بر روی ند های اچ تی ام ال کلیک می کنید روی نوار بالای بخش نمایش ند ها، مسیر هر ند نمایش داده خواهد شد. از این مسیر برای افزودن یا نوشتن هر نوع سی اس اس مورد نیاز بطور مخصوص و مشخص، برای یک بخش به خصوص، از عناصر وب سایت که مشابه قسمت های دیگر در صفحه وب سایت شما می باشد و همچنین برای دریافتن اینکه بخشها و عناصر صفحه دارای چه خصوصیاتی از سی اس اس هستند استفاده می کنیم.

xx

برای اینکه هر چه سریعتر به عنصر اچ تی ام ال مورد نظر خود دستیابید می توانید از نوار جستجوی سمت راست پنل استفاده کنید که با های لایت توسی در بخش نمایش ند ها ، بخش مورد نظر را نمایش خواهد داد.

rr

پنل کناری نمایش کد های اچ تی ام ال

بخش بعدی که در سمت راست صفحه نمایش قرار دارد به نام پنل کناری معروف است. در این پنل کناری ، پنل ها یی وجود دارد که به شما اطلاعات بیشتری در مورد عناصر انتخاب یا های لایت شده می دهد.

در پنل کناری ۴ پنل دیگر موجود است:

۱- استایل style
۲- قالب یا layout
۳- محاسبه computed
۴- سند مدل شیء یا DOM (document object model)

پنل استایل style در پنل کناری به شما تاثیر سی اس اس های مهم عناصر صفحات وب را نمایش می دهد این پنل نمایی از استایل شیت ( صفحه نوشتن کد های سی اس اس ) با شماره خط آن سی اس اس را نمایش می دهد. در این حالت شما بیشتر از یک استایل شیت خواهید داشت.

pol

در پنل محاسبات یا computed ، شما خصوصیات سی اس اس را مشاهده خواهید کرد مانند font-size, font –color,text-align و غیره این اطلاعات به شما در درک نحوه ارائه این کد ها توسط مرورگر کمک میکند.

qq

پنل قالب layout در پنل کناری ، تصویری از باکس مدل های یا تقسیم بندی صفحه وب را. نمایش میدهد. اگر شما جزو آن دسته از طراحان وب هستید که با نگاه کردن می آموزید این پنل بهترین امکان را به شما برای یادگیری هر چه بهتر می دهد .برای یادگیری margin و padding صفحه، آشنایی با تقسیم بندی صفحه وب از این ابزار به راحتی می توانید استفاده کنید با دوبار کلیک کردن روی اعداد نمایش داده شده در این پنل شما می توانید آزمایش های خود را به صورت واقعی روی یک صفحه وب انجام دهید.

nnl

پنل DOM ، در واقع سند مدل شیء یک عنصر در صفحه وب را نمایش می دهد این بخش بیشتر برای کسانی که با جاوا اسکریپت یا اسکریپت های کلاینت ساید کار می کنند مناسب است.