در دنیای وب، همه سایت ها دارای طراحی یکسانی نیستند و هیچ کدام به یک اندازه جذابیت ندارند. طراحی سایت خوب، سخت نیست اما، مستلزم رعایت قوانینی است که به جذابیت آن کمک می کند. در زیر به بررسی ۹ مورد از قواعد و قوانینی که شما را از انجام کارهای اشتباه در طراحی سایت باز می دارد، می پردازیم.

تکنولوژی برای تکنولوژی

استفاده از تکنولوژی های جدید همانند بازی با اسباب بازی های جدید بسیار خوب است، اما وب سایت محل خوبی برای این کار نیست. در واقع کاربرانی که برای بازدید به سایت های مختلف می روند، به محتوای وب سایت بسیار بیشتر از جدیدترین تکنولوژی های فلش اهمیت می دهند. پس طراحی سایت خود را ساده انجام دهید و از تکنولوژی های مورد اعتماد که آزموده شده هستند استفاده کنید و هرگز از ابزارهایی که کاربران را برای بازدید از سایت شما مجبور به دانلود add-on های خاصی می کند، استفاده نکنید.

انیمیشن ها

تصویرها و متون متحرک، مزاحم کاربران می شوند پس در طراحی سایت از آنها استفاده نکنید. بازدیدکنندگان دوست دارند که محتوای سایت شما را به راحتی بخوانند، پس وقتی از متون متحرک و یا چشمک زن استفاده می کنید موجب اذیت آنها می شوند.

ترکیبات رنگ

۲۵۶ رنگ مختلف وجود دارد که شما می توانید برای متن ها و پشت زمینه وب سایت خود از آنها استفاده کنید. اما به این معنی نیست که شما باید از همه آنها استفاده کنید. ترکیبات رنگ نادرست باعث چشم درد می شود و برای کاربران، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل از ترکیب رنگ هایی استفاده کنید که کنتراست و تعادل خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، خواندن متون مشکی بر روی پشت زمینه سفید به مراتب راحت تر از خواندن متون سفید بر روی پشت زمینه مشکی می باشد؛ پس در طراحی سایت خود، موارد مربوط به ترکیب رنگ ها را در نظر بگیرید.

مسیریابی

تمامی صفحات باید نشانه ای مبنی بر این که صفحه به چه سایتی تعلق دارد را شامل شود، چه بر روی پنجره مرورگر و چه بر روی خود صفحه.

این کار برای کمک به کاربرانی است که از طریق صفحه اصلی به صفحات دیگر سایت نمی روند و مستقیما به صفحات مختلف وارد می شوند. به همین دلیل، در هر صفحه باید لینکی از صفحه اصلی سایت را شامل شود که نشان دهد صفحه مورد نظر به چه سایتی تعلق دارد.

صفحات بلند بالا و طولانی

از صفحاتی که شامل محتوای طولانی و بلند بالا هستند، بپرهیزید. زیرا این صفحات کاربران را مجبور می کند که برای مطالعه و دیدن ادامه محتوا، به پایین صفحه حرکت کنند. هیچ کاربری این کار را به صورت متوالی انجام نمی دهد مگر این که مطمئن باشد که محتوای ارائه شده برایش مفید باشد. اگر نمی توانید صفحات را تقسیم بندی کنید حداقل از گزینه های مسیریابی در بالای هر صفحه استفاده کنید تا کاربران بتوانند به راحتی قسمت های مختلف صفحات را ببینند.

مسیریابی و نقشه سایت

کاربران سایت به خوبی شما، از صفحات سایت شما آگاهی ندارند. پس ایده ای مناسب برای ساختار و قسمت های مختلف سایت خود قرار دهید تا کاربران را در این امر یاری کند. از منو بارها و ستون ها در قسمت مشخص و یکسانی از صفحات استفاده کنید. شما می توانید از نقشه سایت هم برای تحقق این امر استفاده کنید.

رنگ لینک های غیر استاندارد

به صورت قراردادی، لینک هایی که توسط کاربران مشاهده نشده اند به رنگ آبی و لینک هایی که قبلاً توسط کاربران مشاهده شده اند به رنگ بنفش در می آیند. شما هم سعی کنید در طراحی سایت از این قرارداد پیروی کرده و از رنگ های دیگری استفاده نکنید در غیر این صورت باعث گیج شدن کاربران می شوید.

طولانی بودن زمان بالا آمدن صفحه

در بین جوامع مختلف، ارزش زمان به طور فزاینده ای در حال افزایش است. به همین دلیل مردم روز به روز صبر خود را از دست می دهند. هنگامی که بالا آمدن سایت (لود شدن)، خیلی طول می کشد کاربران به سایت دیگری می روند و احتمالاً دیگر به سایت شما باز نمی گردند.

پس هر کاری از دستتان بر می آید انجام دهید تا زمان لود شدن سایت را کاهش دهید. در هنگام طراحی سایت، تعداد و اندازه تصاویر هر صفحه را کاهش دهید تا بتوانید سرعت لود شدن صفحات را افزایش دهید.

اطلاعات تاریخ گذشته و قدیمی

هیچ چیز بدتر از این نیست که یک وب سایت مطلبی قدیمی، که قبلاً اتفاق افتاده و تاریخ آن گذشته است و یا محصولی که قبلاً فروخته شده است را تبلیغ کند. سعی کنید به طور منظم سایت خود را مرور کرده و آن را اصلاح و به روز کنید. هنگام طراحی سایت، صفحاتی که وابسته به تاریخ هستند و باید به طور منظم به روز شوند را مشخص کنید و به محض این که تاریخ مطلب شما گذشت آن را حذف و یا اصلاح کنید.

اجتناب کردن از انجام موارد در طراحی سایت بالا شما را قادر می سازد تا سایتی جذاب پیاده سازی نمایید که بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.