استفاده از نرم افزار کلاینت VPN = محافظت از کارمندان سیار

با وجود این که استفاده از برنامه کلاینت VPN همراه یک دیواره آتش نخستین گام برای حفاظت از کارمندان سیار به شمار می رود، تعداد بسیاری از نقاط ضعف چنین ارتباطی بدون محافظت باقی می ماند. کاربرانی که در حال مسافرت هستند، به ناچار در هتل ها، کافی شاپ ها و فرودگاه ها از شبکه های وای فای استفاده می کنند.

ابزارهایی مانند Hotspotter که در بسته نرم افزاری BackTrack در اختیار همگان قرار می گیرند، برای مهاجم امکان ایجاد یک ناحیه خطرناک را فراهم می کنند که اغلب توسط شبکه به عنوان یک ناحیه خطرناک مجاز شناخته می شود. این فرآیند شامل ایجاد یک نقطه دسترسی جعلی با استفاده از یک شناسه SSID متداول و همچنین صفحات وب شبیه به یک ناحیه خطرناک واقعی است. سپس مهاجم منتظر اتصال کاربران بی اطلاع، به نقطه دسترسی جعلی شده و با استفاده از پروتکل DHCP برای آن ها یک آدرس IP و یک صفحه وب ایجاد می کند. به این ترتیب، کاربر فریب خورده و به منظور ورود به ناحیه خطرناک اعتبارنامه خود را در اختیار مهاجم قرار می دهد. در بعضی موارد مهاجم حتی دسترسی کاربران به اینترنت را امکان پذیر کرده و به این ترتیب برای اجرای حمله های MITM و سرقت سایر اطلاعات مهم کاربران مانند شناسه و کلمه عبور و شماره حساب بانکی آن ها اقدام می کند.

حفاظت از کارمندان سیار به ویژه در برابر این نوع حمله ها، اقدامی چالش برانگیز بوده و علاوه بر استفاده از نرم افزار کلاینت VPN و دیواره آتش نیازمند تمهیدات امنیتی دیگری است. البته، هیچ یک از این اقدامات به طور کامل از کاربر محافظت نمی کند، اما خطرات امنیتی را کاهش می دهند. مدیران شبکه های مبتنی بر ویندوز با استفاده از گزینه Access point (infrastructure) networks only می توانند از اتصال کاربران به شبکه های Ad-Hoc جلوگیری می کنند.
بسیاری از ابزارهای مهاجمان که برای شبیه سازی عملکرد نقاط دسترسی به کارگرفته می شوند، در حقیقت، شبکه های Ad-Hock را شبیه سازی می کنند. غیرفعال کردن گزینه مذکور در سیستم عامل ویندوز می تواند از کاربران در برابر چنین حمله هایی محافظت کند. به علاوه، غیرفعال کردن گزینه ( Any Available Network (Access Point Preferred نیز از بروز چنین حملاتی جلوگیری می کند. سرانجام، با غیرفعال کردن گزینه AutomaticallyConnect to Non-Preferred networks نیز می توان از اتصال تصادفی کاربران به شبکه های Ad-Hock جلوگیری کرد.