همهء ما می دانیم که یک طراحی سایت خوب با صفحه بندی واضح و حرکت و جهت یابی مناسب باعث می شود که تمامی تجربیات خشنود کنندهء کاربران از حضور در چنین وب سایتی بیشتر از دیگر وب سایت ها باشد. این امر باعث تشویق بازدیدکنندگان برای تکرار حضور و بازگشت در چنین وب سایت هایی می شود. پس چرا اکثر توسعه دهندگان وب سایت در ارائهء صحیح اطلاعات بسیار اشتباه می کنند! اطلاعاتی که اکثر افراد در وب سایت به دنبال همین اطلاعات و استفاده از آن می باشند.

طراحی وب سایت به مرور زمان دچار تحولات زیادی شده است که این تحولات همراه با تکنیک های مختلف همراه می باشد. بسیاری از این تحولات در محدودهء طرح بندی صفحه و جهت یابی وب سایت می باشد. امروزه یک طراحی سایت مدرن در واقع یک تجربهء روشن و آسان برای بازدیدکننده می باشد. در عین حال بخشی از طراحی سایت که به نظر می رسد به آن توجه نشده است در واقع صفحهء نمایش اطلاعات عددی می باشد.

شاید بخشی از دلیل آن این است که در واقع همهء سایت ها داده های عددی برای نمایش ندارند و یا شاید طراحان وب سایت بیشتر بر روی ” نگاه کردن و حس کردن” وب سایت تمرکز نموده و نسبت به وضوح اطلاعات بی توجه شده اند. همانطور که همهء ما می دانیم گرفتن بازدیدکننده برای وب سایت کاملاً یکی از وظایف وب سایت می باشد. بنابراین هنگامی که بازدیدکنندهء وب سایت خود را جذب کردیم باید برای نگه داشتن آنها در وب سایت و درک مطالب به آنها کمک کنیم.

در صورتی که محتوای وب سایت شامل اطلاعات عددی باشد، باید کمی تلاش بیشتری برای ارائهء اطلاعات کنید و این مطالب باید در قالب یک محتوایی باشد که هم چشم نواز بوده و هم جلب توجه می کند. حال چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم؟ هنگامی که شروع به فکر کردن در مورد انجام این کار می کنید، واقعاً هیچ فرقی با روش طراحی سایت به صورت عمومی و کلی ندارد.

امروزه در طراحی سایتی که مطالب در آن به صورت رندم و تصادفی در یک صفحه می باشد، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که بازدید کننده درک درستی از مطالب داشته باشد. بنابراین به جای اینکه فقط اعداد و ارقام خام را در جدول در صفحه ای از وب سایت تان قرار دهید، بهتر است کمی در مورد آن فکر کنید.

در مورد آنچه اطلاعات و داده ها می تواند به کاربران بگوید خوب فکر کنید و سپس شروع به قرار دادن عنوان اطلاعات آماری و پاراگرافهای مربوطه به صورت اطلاعات متنی نمایید. اطلاعات عددی معمولاً می تواند به راحتی طبقه بندی و جمع بندی شود. ارائه خلاصه ای از آن داده ها در یک بخش با عنوان، موجب جلب توجه و نظر کاربران خواهد شد.

در حالی که طبقه بندی فرصتی برای ارائه پاراگرافی از داده ها برای دسترسی راحت تر به اطلاعات و جلب توجه بیشتر بازدید کننده می باشد. به عنوان مثال بیائید فرض کنید که ما یک سری کامل اطلاعات فروش داریم و تصور کنید که سازمان و ارگان فروش ما چهار محصول به فروش می رساند.

داده های خام ما، مجموعه ای از اعداد فروش مربوط به سایت می باشد. به راحتی این اطلاعات را در یک جدول بزرگ قرار دهید. هر چند نشان دادن تمام اطلاعات، واقعاً اطلاعات زیاد و مفیدی ارائه نمی کند. برای مثال یک کاربر عادی هیچ تصوری از یک محصول پر طرفدار در وب سایت شما ندارد و یا اینکه اطلاعی از روند تغییرات فصلی و دوره ای محصولات نیز ندارد.

ما با کمی فکر و تلاش می توانیم این کار را خیلی بهتر انجام دهیم. اجازه دهید آمار فروش بر اساس هر ماه را با طبقه بندی فروش هر کالا انجام دهیم. برای هر کالا در هر ماه ما دو عدد داریم، یکی ارزش کل فروش و دیگری تعداد فروش می باشد. ارائه این آمار فقط در یک جدول ساده به مراتب مفهومی تر از اطلاعات اصلی و خام مجموعه می باشد.

کاربر در این صورت می تواند ببیند که کدامیک از محصولات از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و بهتر ارائه شده و آیا آن محصول در هر زمان خاصی از سال خوب بوده یا بد. با این حال باز هم می توانیم طبقه بندی اطلاعات را در طراحی سایت خود بهتر از این انجام دهیم. حتی در این سطح از تقسیم بندی ما هنوز در حال کار بر روی جلب نظر و توجه بیننده بر روی داده ها و اطلاعات می باشیم.

حال که باید بر روی طبقه بندی اطلاعات کار کنیم در واقع با استفاده از قالب های گرافیکی برای نمایش این امر تبدیل به یک کار نسبتاً آسان خواهد شد. با انجام کارهای گرافیکی و نمودارهای قوی، بسیار قدرتمند جلوه خواهید کرد. زیرا ارائهء اطلاعات به صورت فرمت های تصویری انجام شده و ابعاد مختلف داده ها به آن اضافه می شود. ارتباط بین داده های مجاور هم و هم ردیف و روند آن در سرتاسر محدودهء آن بخش باید کاملاً شفاف باشد.

انتخاب سبک نمودار کلیدی برای ساخت و انجام صحیح این کار می باشد. برای مثال اطلاعات فروش، باید به یاد داشته باشید که همواره به دنبال ارائه عناوینی هستیم که به اندازهء کافی جلب توجه نموده که به همراه آن عناوین یک پاراگراف از جزئیات، جذاب باشد. بینندهء اطلاعات وب سایت ما ممکن است اول از همه علاقمند این موضوع شوند که بهترین محصولات ارائه شدهء وب سایت را شناسایی کنند.

البته نوار گراف فروش کلی هر محصول، این اطلاعات را به افراد ارائه می نماید و بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. بنابراین برای عنوان، باید چارت فروش کلی به صورت نمودار عمودی را نیز به بازدیدکننده ارائه نمایید. بازدیدکننده در این صورت با یک نگاه با مقدار زیادی از اطلاعات روبرو می شود. هر یک از این چارت ها داستان کامل فروش هر محصول را به مشتری ارائه کرده و نشان می دهد و همچنین روند فروش و مقایسهء آسان بصری برای هر محصول را برای مشتری فراهم می کند.

البته امروزه طیف گسترده ای از بسته های نرم افزاری که به طور خاص برای plugin های وب سایت طراحی شده، وظیفهء جلب توجه و نظر کاربران را داشته و داستان گرافیک و طراحی گرافیکی را برای طراحان وب سایت آسان می نماید. به طور کلی کافی است که چند گزینه را تنظیم نمایید؛ مثل رنگ و سپس به سادگی اطلاعات طبقه بندی شده را به نرم افزار می دهید.

به طور خلاصه با کمی فکر و بررسی و کمی تلاش بر روی اعداد و ارقام، اطلاعات مفید و حیاتی را برای بازدیدکنندگان و در واقع مشتریان خود فراهم خواهید کرد.