آموزش لینوکس
به بخش آموزش لینوکس خوش آمدید.اگر به تازگی تمایل به یادگیری سیستم عامل لینوکس گرفته اید و یا از قبل با این سیستم عامل آشنایی دارید این مکانی مناسب برای آموزش شما و بالا بردن سطح علمی شماست

لینوکس چیست؟
نگارشی از هسته سیستم عامل یونیکس که برای کامپیوترهای شخصی مجهز به ریزپردازنده های ۸۰۳۸۶ و بالاتر تولید شده است.لینوکس که بوسیله Linux Torvalds و جمعی دیگر تولید شده است , بطور رایگان توزیع میشود و هر شخصی که بخواهد بر روی متن برنامه کار کند میتواند این کار را آزادانه انجام دهد , گرچه برخی از شرکتها آن را به عنوان یک بخش تجاری با برنامه های خدماتی و آمورشی سازگار با لینوکس توزیع میکنند.هسته لینوکس قادر به کار با برنامه های خدماتی این نگارش توسط برخی از اشخاص به عنوان سیستم عامل سرویس دهنده های شبکه مورد استفاده قرار میگیرد ودر سالهای ۱۹۹۸-۱۹۹۹ که توسط فروشندگانی چون IBM و Compaq پشتیبانی میشد, کاربرد وسیعتری پیدا کرد.

تاریخچه لینوکس
در سال ۱۹۹۱، لینوس بندیکت توروالدز (Linus Benedict Torvalds) دانشجوی سال دوم علوم کامپیوتر دانشگاه هلسینکی فنلاند و یک هکر خود آموخته ابداع شد
امروزه لینوکس بیش از یک دهه توسعه را پشت سر گذاشته است و یکی از سریع التوسعه ترین سیستم های عامل به شما میرود. از چند کاربر انگشت شمار در سالهای ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲، امروزه میلیونها کاربر از لینوکس استفاده میکنند.
در حال حاضر تعداد توسعه دهندگانی که برای افزایش قابلیتهای لینوکس تلاش میکنند، روز به روز افزایش می یابد.
امروزه تعداد زیادی از شرکتها و موسسات حرفه ای تجاری، پشتیبانی و آموزش از محصولات مبتنی بر لینوکس را بر عهده گرفته اند. اکنون دیگر استفاده از لینوکس در محیطها اداری، پذیرفتن ریسک نیست. از نظر قابلیت اطمینان و پایداری و همچنین حفاظت در برابر انواع ویروسها چیزی بهتر از لینوکس وجود ندارد. با تلاش شرکتهای بزرگی مانند ردهت استفاده از لینوکس در محیطهای تجاری توسعه فراوان یافته و اکنون تعداد زیادی از شرکتهای کوچک و بزرگ در حال استفاده از سرویس دهنده ها و ایستگاههای کاری مبتنی بر لینوکس هستند.

اگر شما علاقمند به یادگیری و آموزش لینوکس هستید , این بخش از سایت آموزش قدم به قدم از ابتدا تا حرفه ای شدن شما را در سریعترین زمان ممکن محیا میکند.قبل از شروع به آموزش نصب سیستم عامل و فراگیری فرمان های لینوکس بهتر است با بعضی از اصطلاحات رایج لینوکس آشنا شوید.

یونیکس چیست؟
یک سیتم عامل چند وظیفه ای چندکاربره است.این سیستم عامل در سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ توسط Dennis Ritchie و Ken Thompson برای مینی کامپیوترهاتولید شد , اینک به یک سیستم عامل پیچیده و قدرتمند مبدل شده است , چرا که با زبان C نوشته شده است ,قابلیت انتقال آن بیشتر از سیستم عامل های دیگر است.یونیکس بطور گسترده ای به عنوان سیستم عامل شبکه ها قابل استفاده است , بویژه همراه با اینترنت.

متن باز (open source)
ارایه رایگان متن برنامه یک محصول رایگان به کاربران و تولید کنندگان علاقمند , حتی اگر در ایجاد آن دخیل نبوده باشند.توزیع کنندگان این گونه محصولات نرم افزاری , کاربران و برنامه سازان دیگر را تشویق میکنند تا با بررسی متن برنامه , مشکلات آن را شناسایی و با پیشنهاد هایی که برای بهبود آن ارائه میشود , برنامه را اصلاح کنند. سیستم عامل لینوکس و سرویس دهنده وب Apache دو نمونه متداول از این گونه نرم افزارها به شمار می آیند.

خصوصیات لینوکس :
۱٫قابلیت چند کاربری
۲٫قابلیت اجرای دو یا چند برنامه همزمان
۳٫قابلیت حمل
۴٫ایمنی
۵٫ارتباط و مکاتبه
۶٫مستقل از ماشین

شرکتهای زیادی هستند که لینوکس را توزیع می کنند و باید توجه داشت که همه نسخه های لینوکس مانند یکدیگر نیستند , در بعضی از موارد تفاوت های عمده ای هم با هم دارند در واقع فقط نیازهای مختلف به انواع نرم افزارها و یا تجربه شخصی افراد است که باعث میشود از یکی از نسخه های لینوکس استفاده کنند
تعدادی از نسخه های معروف توزیع شده لینوکس به قرار زیر می باشد:

RedHat
Fedora
Suse
Debain
Knoppix
Mandrake

RHCE ( Red Hat Certified Engineer )

بدون شک دو مدرک معتبر دوره بین المللی آمورش لینوکس RHCE و +Linux می باشد سعی را بر این داشته ام با توجه به سیلابسهای این دو دوره پیش بروم و کمکی هر چند ناچیز به دوستانی باشد که قصد پشت سر گذاشتن این دوره ها را دارند