با یک آموزش دیگه از وردپرس در خدمتتون هستم درس هشتم بخش مدرسه وردپرس با آموزش ویرایش قالب وردپرس , شاید یک تازه کار دوست داشته باشد برخی از قسمت های قالب سایتش رو ویرایش کنه و به سلیقه ی خودش اون رو به نمایش بزاره.

در این آموزش به قسمت های مختلف یک قالب وردپرس اشاره می کنم , خوب در قسمت مدیریت وردپرس گزینه ای وجود داره به نام نمایش در زیر منوی این گزینه , گزینه ی ویرایشگر وجو داره که اگه وارد این قسمت بشید می تونید فایل های قالب وردپرس رو ببینید مثل ( style.css , header.php , footer.php , functions.php , single.php و … )

آموزش ویرایش قالب وردپرس

فایل های قالب وردپرس خودتون رو در این بخش می تونید مشاهده کنید , البته شاید برخی فایل ها رو هم نبینید که دلیلش اینه فایل ها داخل پوشه ی جداگانه داخل پوشه قالب شما قرار دارن که برای دسترسی به اون فایل ها می تونید وارد هاست بشید و به مسیر فایل های قالب برید در اموزش های قبلی آموزش نصب قالب وردپرس مسیر پوشه ی قالب رو گفتیم.

معرفی فایل های قالب وردپرس

فایل index.php : این مربوط به صفحه ی اصلی سایت شماست که اگه قالب شما زیاد حرفه ای نباشه حتما خیلی شلوغ خواهد بود ولی اگر حرفه ای باشه احتمالا کمی کدهاش کمتر باشه.

فایل header.php : این فایل بخش سربرگ قالب شماست که در کلیه ی صفحات سایت نمایش داده میشه که ممکن دارای ( لوگو , تصویر ( تبلیغات یا … ) , منوی بالا و … ) باشه.

فایل footer.php : این فایل قسمت پانوشت سایت هست که مثل فایل header در کلیه ی صفحات تکرار شده و نمایش دارده میشه ممکن دارای ( ابزارک , منوی پایین , متن کپی رایت و … ) باشه.

فایل single.php : این فایل بخش ادامه مطلب سایت شماست , اگر توجه کرده باشید در صفحه ی اصلی مطالب چند خط از نوشته نمایش داده میشه و وقتی روی ادامه مطلب کلیک میشه مطلب رو به کامل نمایش میده فایل single.php از روی فایل index.php گرفته شده با تفاوت کد بخش های مختلف مثل نمایش تمام متن یا نمایش چند خط دو تا تابع برای این کار دارم

نمایش خلاصه ای از مطلب در صفحه ی اصلی

۱
<?php the_excerpt(); ?>

نمایش کامل مطلب در ادامه مطلب

۱
<?php the_content(); ?>

فایل search.php : این فایل صفحه ی مربوط به جست و جو رو مشخص می کنه یعنی اگر داخل سایت از طریق فرم جست و جو یه جست وجویی انجام بشه نتیجه رو در صفحه ای که در فایل search.php مشخص شده نمایش میده مثلا در یه سایتی جست و جو انجام میدیم نتیجه تو یه صفحه ای باز میشه کا مطالب یافت شده رو نمایش میده و در زیر باز فرم جست و جو وجود داره که اگه می خواهید یه جست و جوی دیگه انجام بدید.

فایل searchform.php : این فایل فرم جست و جو رو مشخص می کنه یعنی اون فرمی که در سایت قرار داده شده برای جست و جو که مثلا بالاش نوشته جست و جو در سایت و در زیر یه کادر وجو داره اینها در فایل searchform.php کد نویسی شدن

فایل functions.php : این فایل بیشتر امکانات شایت شما رو در خودش داره فایل توابع هستش , مثال برای محتویات این فایل : مثلا قالب شما امکان نمایش مطالب پر بازدید روز , هفته و ماه رو داره این امکان و نمایش مطالب پر بازدید در فایل فانکشن کد نویسی شده اگر قالب شما از ابزارک ها پشتیبانی می کنه در فایل فانکشن کدنویسی شده و سایر امکانات مثل پشتیبانی فهرست , ابزارک های اختصاصی , برید کرومب ( موقعیت کنونی کارب ) , کنترل پنل تنظیمات قالب و …

فایل sidebar.php : این فایل بخش ابزارک ها رو در خودش جای داده یعنی استایل و امکانات و نحوه ی نمایش ابزارک ها در این فایل قرار دارن بیشترین کارایی نمایش ابزارک ها هستش , میشه به صورت ساده گفت ستون کناری سایت حالا چپ یا راست شاید هم دوتا باشه با تغییر نام برای سه ستونه بودن سمت چپ و راست.

فایل ۴۰۴٫php : فایل ۴۰۴٫php صفحه ی خطای سایت رو مشخص می کنه , اگر شما این فایل رو در بین فایل های قالب وردپرس خودتون دارید کافیست بری نمایش ظاهر آن وارد یکی از پست های سایت خودتون بشید و آدرس فایل رو به یه چیز دیگه تغییر بدید به چیزی که در سایت شما موجود نباشه و به صفحه س خطا بره.

فایل style.css : این فایل دارای استایل های قالب شماست , رنگ , فونت , سایزها , تصویر زمینه و … کد های داخل این فایل است که قالب رو زیبا نمایش میده اگه نباشه تمامی مطلب , تصاویر و … از سمت چپ نمایش داده میشه و بدون هیچ استایل و زیبایی.

ممکن از پوشه ی زیر در قالب وردپرس شما موجود باشد

پوشه ی Images : این پوشه تصاویر استفاده شده در قالب شما رو داخل خودش داره مثل آیکون , لوگو و … اگه وارد این پوشه بشید کلیه ی تصاویر رو می تونید مشاهده کنید.

پوشه ی js : این پوشه فایل های جاوا اسکریپت و جی کوئری رو در خودش جای داده , این فایل ها بیشتر برای افکت هستند مثلا اسلایدر سایت با فایل های جاوا اسکریپت و جی کوئری کار می کنه و تصاویر رو به نمایش میزاره.

پوشه ی includs : فایل هایی که اغلب درون این پوشه قرار میگیره مربوط میشه به امکانات قالب یعنی فایل های جانبی فایل functions.php

پوشه ی admin یا panel : در این پوشه ها اگر قالب وردپرس شما دارای پنل تنظیماتی باشه فایل های قسمت مدیریت داخل این پوشه ها قرار داره البته اینها به صورت استاندارد هست و ممکنه که طراح قالب یه پوشه با نام دلخواه ایجاد کنه.

پوشه ی css یا style : استایل های قالب داخل فایل style.css قرار داره اما برخی مواقع بعضی فایل های مربوط به استایل داخل این پوشه ها با نام های متفاوتی وجو داره مثل فالی responsive برای قابلیت پاسخگو بودن قالب برای دستگاه هایی چون موبایل , تبلت و …

این ها برخی از فایل ها و پوشه هایی هستند که به صورت استاندارد باید داخل یک قالب وردپرس وجود داشته باشن , حالا که با فایل ها آشنا شدید می تونید بخش هایی رو که می خواهید ویرایش کنید رو ویرایش کنید.

سوالات , مشکلات و در خواست هایی که در رابطه با ویرایش قالب وردپرس دارید رو در قسمت دیدگاههای همین پست مطرح کنید تا مواردی که در این پست اشاره نشده در قسمت دیدگاهها توضیح داده بشه.