سلام دوستان عزیز ، با آموزشی دیگر در زمینه نحوه ی نصب و راه اندازی، پیکربندی، نظارت و مدیریت نظرات (Comment ها) در خدمتتون هستم ،نظرات (comment) یکی از اجزا اصلی و جدایی ناپذیر هر سایت wordpressمی باشند. محفوظ نگه داشتن نظرات از هرزنامه و spam ها و نیز کسب اطمینان از قرار گرفتن آن ها در صفحات یا پست های دلخواه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مبحث نحوه ی مدیریت (نظارت بر و در صورت لزوم تعدیل) نظرات، ایمن سازی آن ها، اداره ی هر کدام در صفحه یا پست مختص به خود و نیز استفاده از خدمات خارجی مربوط به comment ها را مفصل به شما خواهیم آموخت.

در این آموزش مباحث زیر را پوشش خواهیم داد:

۱٫ Comment چیست؟

۲٫ Pingback (بازخوان) چیست؟

۳٫ نحوه ی پیکربندی Comment ها و تنظیمات مربوط به آن

۴٫ محفوظ نگه داشتن comment ها از اسپم ها با استفاده از Akismet

۵٫ نحوه ی غیرفعال ساختن بخش نظرات در پست ها یا صفحات مشخص

تشریح مفاهیم Comment و Pingback (بازخوان ها)

اگر بخش مربوط به comment ها در پست یا صفحه مورد نظر فعال باشد (که به طور پیش فرض فعال هستند)، در آن صورت بازدیدکنندگان می توانند به راحتی نظرات خود را درباره ی محتویات سایت شما، در زیر بخش مربوط به پست ها و مطالب درج شده در سایت به اشتراک بگذارند. نظرات کاربران درباره ی سایت و محتویات آن در اصطلاح comment خوانده می شود. comment ها در خصوص میزان محبوبیت محتوای سایت اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می دهد و همچنین این امکان را فراهم می آورد تا از نظرات کاربران درباره ی مطالب سایت خود آگاهی لازم را پیدا کنید.

نحوه ی نمایش نظرات در بخش مربوط به comment در سایت شما در واقع بستگی به تنظیمات آن ها و نیز پوسته ی (theme) مورد استفاده ی سایت شما دارد.

Pingback (بازخوان) چیست؟

بازتاب روشی است که صاحب مطالب یا مولف یک سایت از آن برای اطلاع رسانی به دیگر سایت‌ها زمانی که به مطالب‌شان لینک می‌دهد، استفاده می‌کند. این روش زمینه ای را میها می کند تا مولف هر سایتی بتواند کاربرانی را که به نوشته‌های او ارجاع داده‌اند، رصد کند.

Pingback یک درخواست مبتنی بر قرداد XML-RPC است که از سایت A به سایت B ارسال می شود، همچنین این روش نیاز به یک پیوند یا لینک دارد. وقتی که سایت B سیگنال Pingback را دریافت می‌‌کند به صورت خودکار به سایت A پیمایش کرده و آن لینک را جستجو می کند، در صورت یافت شدن لینک، عملیات Pingback (یا بازخوان ) با موفیت به انجام می رسد.

زمانی که کاربران یا بازدیدکنندگان از مطالب شما کل وبلاگ شما را در حالی که به سایت شما لینک (ارجاع) می دهد، ذکر کنند (یا استفاده کنند)، WordPress به صورت خودکار یک بازخوان یا pingback به صاحب یا نویسنده ی محتوا ارسال می کند. از این طریق امکان رصد و ردیابی تمامی کاربرانی که به شما لینک می دهند، فراهم می آید. علاوه بر آن می توان تایید کرد آیا محتوای مورد نظر به شخص یا مولف خاص تعلق دارد یا خیر. Pingback ها را می توان در بخش Comments ناحیه ی کاربری Admin سایت WordPress مشاهده نمود.

Pingback ها در میان comment ها و نظرات معمولی بازدیدکنندگان سایت لیست می شوند. از آنجایی که لینک ارجاع دهنده به سایت شما به صورت خودکار توسط WordPress در pingback داخل []قرار داده می شود، به راحتی می توان Comment های معمولی را از pingback ها تشخیص داد.

تنظیمات و پیکربندی Comment ها

برای دسترسی به بخش تنظیمات مربوط به Comment بایستی به صفحه ی مدیریت سایت (admin panel) مراجعه نمایید، سپس المان Settings را از ستون سمت چپ صفحه باز کرده و گزینه ی Discussion را انتخاب کنید.

در این صفحه تعدادی تنظیمات مهم وجود دارد که بایستی مطابق با نیاز خود پیکربندی نموده یا تغییر دهید:

۱٫ Allow people to post comments on new articles (اجازه به کاربران برای ارسال نظرات خود درباره ی مطالب جدید) –در این بخش فعال یا غیرفعال بودن پیش فرض بخش نظرات را در زیر پست های جدید کنترل می کند. توجه داشته باشید که فعال یا غیرفعال سازی comment ها در زیر یک پست یا در صفحه ی جدید، این تنظمیات را بازنویسی می کند.

۲٫ An administrator must always approve the comment (مدیر سایت می بایست موافقت خود را با یک نظر یا comment جدید اعلام کرده و آن را تایید/approve کند) –اگر می خواهید هر comment ای که وارد سایت می شود، پیش از نمایش مدیریت شود، بایستی این امکان را فعال سازی نمایید. پس از فعال سازی آن، می بایست new comments را نیز از صفحه ی Comment ها فعال سازی نمایید.

۳٫ Show Avatars (نمایش آواتار کاربران) –به صورت پیش فرض، WordPress آدرس ایمیل ارسال کننده ی نظر را به آواتار وی در Gravatar لینک می کند. با این امکان می توان آواتار را در کنار comment هر کاربر نمایش داده یا پنهان کرد.

محفوظ نگه داشتن comment ها از اسپم و هرزنامه ها با استفاده از Akismet

نصب و تنظیم Akismet برای سایت WordPress، بایستی جزو اولین اقدامات شما برای راه اندازی سایت باشد. هرزنامه یا اسپم یک معضل سراسری است و comment ها اولین جایی هستند که ربات ها سعی می کنند در آن محتوای ساختگی و جعلی پر از لینک هایی که به سایت خود ارجاع می دهند، جای گذاری نمایند. Akismet یک سرویس خارجی است که برای مقابله با مشکل اسپم کارایی خود را ثابت کرده است. سرویس مذکور دارای بانک اطلاعاتی بزرگ حاوی ایمیل ها، آدرس های IP و نام های کاربری می باشد که برای ارسال اسپم بکار می روند. هربار که بازدیدکننده ای از سایت شما یک نظر یا comment جدید ارسال می کند، این نظر درواقع توسط سرویس Akismet بررسی شده و در صورت داشتن هر یک از ویژگی های اسپم در یک پوشه ی Spam ویژه قرار داده می شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که به سایت Akismet مراجعه کرده و بر روی دکمه ی Say Goodbye to Comments Spam کلیک نمایید.

پس از دریافت کلید فعال سازی، به صفحه ی مدیریت سایت (admin panel) رفته و افزونه ی Akismet را نصب کنید. پس از نصب و فعال سازی Akismet، افزونه ی مزبور از شما می خواهید اکانت Akismet خود را نیز فعال سازی کنید. برای این منظور، دکمه ی آبی رنگی را که در بالای جدول افزونه های نصب شده پدیدار می شود فشار دهید.

در صفحه ی بعدی، کافی است کلید فعال سازی Akismet خود را وارد کرده و سپس بر روی دکمه ی Use This Key کلیک نمایید.

اکنون افزونه ی Akismet شما بر روی سایت شما نصب شده و نظرات ورودی سایت شما را مدیریت می کند. یک تاییدیه در خصوص فعال بودن پلاگین ذکر شده به اضافه ی وضعیت جاری سرویس دهنده های Akismet برای شما در صفحه به نمایش درمی آید.

در مرحله ی بعد، تمامی دستورالعمل های فهرست شده در سایت Akismet را برای ایجاد یک اکانت دنبال نمایید. پس از آماده شدن اکانت، کلید فعال سازی Akismet در اختیار شما قرار می گیرد.

غیرفعال ساختن بخش Comment در صفحات یا پست های خاص

گاهی لازم است بخش Comments را در صفحات یا پست های خاصی غیرفعال کنید. به عنوان مثال می توان به صفحه ی تماس با ما (Contact Us) حاوی یک فرم ایمیل اشاره کرد که در آن اصلا نیازی به اشتراک گذاری نظرات (و بخش comments) وجود ندارد. در چنین مواردی، می توان بخش Comments را برای آن صفحه یا پست غیرفعال کرد. برای این منظور، پست/صفحه مورد نظر را باز کرده و به کمک نوار پیمایش به پایین صفحه بروید تا تب Discussion نمایان گردد. در این تب، تیک چک باکس Allow comments و Allow trackbacks و Pingback را برداشته و بدین وسیله از نمایش آن در صفحه جلوگیری نمایید.