داشتن فایل پشتیبان از سایت امری ضروری می باشد. تمامی مدیران سایت می بایست چندین backup از وب سایت خود داشته باشند تا در صورت رخداد مشکل، بتوانند سایت خود را به حالت قبل برگردانند. در این آموزش کارآمد و آسان ترین روش های تهیه ی نسخه ی پشتیبان از سایت WordPress را به شما خواهیم آموخت.

تهیه ی backup به دو نحو صورت می گیرد:

  1. به صورت دستی
  2. استفاده از کتابخانه ی اسکریپتی Softaculous برای ایجاد backup از سایت

تهیه ی فایل پشتیبان از WordPress به صورت دستی

WordPress یک برنامه ی تحت وب مبتنی بر زبان اسکریپتی سمت سرور PHP و پایگاه داده ی MySQL می باشد. از این رو لازم است یک کپی از تمامی فایل ها و پایگاه داده ی سایت خود تهیه کنید. همان طور که پیش تر نیز گفته شد، آسان ترین راه کپی فایل ها از طریق پروتکل FTP می باشد. بایستی تمامی فایل ها و پوشه ها را در مسیری (پوشه ی اصلی) که فایل های WordPress در آن جای گذاری شده، ذخیره نمایید (در صورتی که سایت اصلی شما بوده و از طریق دامنه ی اصلی قابل دسترسی می باشد، در پوشه ی public_html).

می توان از پایگاه داده ی WordPress همانند هر پایگاه داده ی دیگر فایل پشتیبان تهیه کرد. در صورت داشتن چندین پایگاه داده ی MySQL، اگر نمی دانید که کدام در حال حاضر مورد استفاده ی سایت شما است، کافی است فایل wp-config.php را از فولدر ریشه ی WordPress باز نمایید. خواهید دید که اسم پایگاه داده در کنار گزینه ی DB_NAME ذخیره شده است.

تهیه ی backup با استفاده از کتابخانه ی اسکریپتی Softaculous

اگرچه مورد استفاده ی اصلی Softaculous، نصب برنامه های جدید با چند کلیک است، اما می توان از آن برای ایجاد یک نسخه ی پشتیبان کامل از سایت نیز بهره گرفت.

 

 

در تصویر بالا لیستی از برنامه های تحت وب که در حساب میزبانی وب توسط Softaculous نصب شده است را مشاهده می کنید. در صورتی که سایت شما در این لیست یافت نشد، به این خاطر است که به وسیله ی Softaculous نصب نشده است، بدین معنا که بایستی آن را از طریق صفحه ی Import به صفحه ی مورد نظر اضافه کرد. به منظور راه اندازی فرایند تهیه ی backup، بر روی آیکون پوشه ی زرد رنگ در لیست Current Installation کلیک نمایید

در این صفحه می توانید فرایند ایجاد backup را طوری تنظیم کنید که فقط از فایل های WordPress یا فقط پایگاه داده و یا هر جفت نسخه ی پشتیبان تهیه شود. همچنین اطلاعاتی در رابطه با پوشه و پایگاه داده ای که از آن ها backup تهیه می شود، دریافت خواهید کرد. حال بر روی دکمه ی Backup Installation در پایین صفحه کلیک کنید.

در تنها چند ثانیه، نسخه ی پشتیبان از سایت تهیه شده (مدت زمانی که این پروسه به طول می انجامد بسته به اندازه ی سایت متفاوت خواهد بود)، سپس یک پیغام مبنی بر موفق بودن عملیات دریافت خواهید کرد. بر روی لینک Backups کلیک نمایید.

در این صفحه تمامی فایل های پشتیبانی که از سایت و پایگاه داده ایجاد کرده اید، قابل مشاهده می باشد. اگر می خواهید فایل های پشتیبان خود را به صورت محلی ذخیره کنید، کافی است بر روی آیکون آبی رنگ کلیک نموده تا backup در حافظه ی رایانه قرار گیرد.