سلام کاربران عزیز ، حال شماخوبه ؟ امیدوارم که شاد باشید و با اموزشهای امروزما همراه باشید.در این مبحث چگونگی ایجاد backup از پایگاه داده و بازگرداندن آن به حالت قبلی را در حساب میزبانی (hosting account) به شما آموزش می دهیم. همچنین اطلاعاتی در خصوص بایگانی اطلاعات و بازیابی آن ها در صورت نیاز را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

MySQL Export: نحوه ی ایجاد Backup از پایگاه داده ی MySQL

می توانید به راحتی یک dump file(export/backup) از پایگاه داده که توسط اکانت شما مورد استفاده قرار می گیرد، ایجاد کنید. برای این منظور باید به ابزار phpMyAdmin از طریق cPanel (با کلیک بر روی آیکون phpMyAdmin در بخش Databases) دسترسی پیدا کنید:

ابزار phpMyAdmin به زودی بارگذاری خواهد شد.

پایگاه داده ی ای که می خواهید از آن نسخه ی پشتیبان تهیه کنید را از منوی Databases انتخاب نمایید.

یک صفحه ی جدید در phpMyAdmin بارگذاری شده و پایگاه داده ی انتخابی را نمایش می دهد. برای ادامه ی پروسه ی تهیه ی فایل پشتیبان، تب Export را باز نمایید:

گزینه های دیگری که باید جدا از option های پیش فرض انتخاب کنید، Save as file (که فایل را با فرمت .sql بر روی حافظه ی کامپیوتر ذخیره می کند)، Add DROP TABLE (که قابلیت حذف جدول را در صورت موجود بودن آن در backup پایگاه داده، اضافه می کند) می باشند:

بر روی دکمه ی Go کلیک کرده تا پروسه ی export/backup پایگاه داده آغاز گردد:

خواهید دید که یک پنجره ی Download نمایش داده شده و از شما می خواهد محل ذخیره ی فایل بر روی حافظه ی کامپیوتر را مشخص نمایید. البته ممکن است دانلود به صورت خودکار راه اندازی شود که این دیگر بستگی به تنظیمات مرورگر انتخابی دارد.

MySQL Import: نحوه ی بازگرداندن (restore) پایگاه داده از فایل پشتیبان

به منظور بازگردانی (import/restore) پایگاه داده از طریق phpMyAdmin، ابتدا پایگاه داده ای را که می خواهید داده و اطلاعاتی را وارد آن نمایید (داده هایی را در آن import کنید)، انتخاب کنید. این کار از طریق منوی مربوطه در سمت چپ صورت می پذیرد. حال تب Import را باز کنید:

شما می توانید یک فایل .sql را import نمایید. برای این منظور بایستی فایل مور نظر را از حافظه ی کامپیوتر خود انتخاب کرد. این امکان در اختیار شما قرار داده می شود تا مجموعه کاراکترهای فایل مورد نظر (character set) را از فهرست کشویی (drop down-menu) درست زیر Upload box انتخاب کنید. اگر در خصوص مجموعه کاراکترهای مورد استفاده ی پایگاه داده مطمئن نیستید، در آن صورت گزینه ی مزبور را نادیده بگیرید.

جهت آغاز فرایند restore، بر روی دکمه ی Go در پایین صفحه سمت راست کلیک نمایید. یک پیغام مبنی بر موفقیت آمیز بودن عملیات (import پایگاه داده) به نمایش در می آید.