سلام خسته نباشید کاربران گرامی امیدوارم که شاد باشید و بااموزشهای ما همراه باشید .در این مبحث با طریقه ی انتقال WordPress به محیط میزبانی (hosting platform) جدید آشنا خواهید شد. می توانید فایل های WordPress را از WordPress.com و یا یک ارائه دهنده ی بستر میزبان معمولی (hosting provider) به هاست دیگر انتقال دهید، در هر صورت جزئیات و دستور العمل لازم برای انتقال فایل ها به هاست دیگر را در این مقاله فراخواهید گرفت.

به منظور انتقال فایل های WordPress به میزبان دیگر، مراحل زیر را گام به گام دنبال نمایید:

۱٫ انتقال کامل WordPress

۲٫ انتقال WordPress از وب سایت اصلی آن: wordpress.com

۳٫ انتقال اطلاعات و داده های WordPress به میزبان دیگر

گام اول: انتقال کامل WordPress

انتقال WordPress از یک ارائه دهنده ی میزبان وب (hosting provider) به دیگری بسیار پروسه ی آسانی می باشد. در واقع فرایند انتقال WordPress از هاستی به هاست دیگر از به طور کلی از سه بخش تشکیل می شود.

۱٫ انتقال فایل ها.

۲٫ جابجایی پایگاه داده.

۳٫ تنظیم و پیکربندی مجدد (reconfiguration).

انتقال فایل های WordPress

برای جابجایی و انتقال فایل ها از یک میزبان وب به دیگری، می توانید از سرویس گیرنده ی FTP (FTP client) دلخواه خود بهره بگیرید. اگر هاست قدیمی شما از کنترل پنل میزبانی وب cPanel استفاده می کند، در آن صورت می توانید به وسیله ی ابزار File Manager یک فایل فشرده یا آرشیو ZIP از تمامی فایل های سایت خود ایجاد نمایید. سپس آن را به میزبان کنونی خود انتقال داده و پس از خارج کردن آن از حالت فشرده، فایل ها را در پوشه ی مورد نظر جای گذاری نمایید. این کار پروسه ی migration (جابجایی فایل ها) را تسریع می بخشد، زیرا انتقال یک فایل با حجم سنگین به مراتب آسان تر و همچنین سریع تر از انتقال تعداد زیادی فایل های با حجم کم می باشد.

انتقال پایگاه داده ی WordPress

مرحله دوم انتقال پایگاه داده می باشد. ابتدا بایستی پایگاه داده ی خود را از حساب میزبانی وب (hosting account) قدیمی به میزبان جدید انتقال دهید (export  نمایید). در صورتی که وب سایت شما از cPanel استفاده می کند، در آن صورت می توانید دستورالعمل های زیر را با اطمینان خاطر دنبال کنید. در غیر این صورت، باید با تیم پشتیبانی شرکت ارائه دهنده ی حساب میزبانی وب خود تماس گرفته و اطلاعات لازم برای export پایگاه داده را دریافت نمایید. پس از export داده های خود، لازم است یک پایگاه داده ی جدید در حساب میزبانی وب فعلی ایجاد کنید، سپس محتویات و داده های خود را وارد آن نمایید (در آن import کنید).

پیکربندی مجدد WordPress برای اجرای آن در سرویس دهنده ی جدید

پس از انتقال کامل فایل ها و پایگاه داده ی خود به میزبان جدید، می بایست برنامه ی تحت وب WordPress خود را برای اجرا در سرور جدید، مجددا تنظیم و پیکربندی نمایید.

برای این منظور، فایل wp-config.php را در فولدر ریشه ی WordPress باز کرده و کد زیر را پیدا کنید:

define(‘DB_NAME’, ‘user_wrdp1’);

define(‘DB_USER’, ‘user_wrdp1’);

define(‘DB_PASSWORD’, ‘password’);

پایگاه داده خود، نام کاربری و گذرواژه ی لازم برای دسترسی به آن را با پارامترهای فوق جایگزین نمایید.

حال این فایل را ذخیره نمایید. سایت WordPress شما باید در حساب میزبانی جدید به راحتی اجرا شود.

نکته ی بسیار مهم: توجه داشته باشید که اگر اسم دامنه ی سایت خود را تغییر دهید، در آن صورت سایت شما به تنظیم و پیکربندی بیشتری نیاز دارد.

انتقال WordPress از سایت رسمی آن

اکنون می توانید وبلاگ خود را با چند کلیک از WordPress.com به یک هاست مستقل انتقال دهید. برای انتقال سایت، ابتدا به وبلاگ خود که توسط سیستم مدیریت محتوای WordPress ایجاد شده، با وارد کردن اسم کاربری و رمز عبور لاگین کرده، سپس به منوی Tools مراجعه نمایید و گزینه ی Export را انتخاب کنید. در صفحه ای که بارگذاری شده و به نمایش در می آید، گزینه ی All content را (مطابق تصویر زیر) انتخاب نموده و سپس بر روی دکمه ی Download Export File کلیک کنید. اکنون فایل با پسوند .xml را دانلود کرده و بر روی کامپیوتر خود ذخیره نمایید.

تمام کارهایی که باید در اکانت WordPress.com خود انجام دهید، در بالا ذکر شد. اکنون بایستی اطلاعات خود را در فایل نصبی مستقل WordPress (wordpress installation) وارد (import) نمایید. در صورتی که قبلا آن را نصب کرده اید، با نام کاربری و گذرواژه مدیر (admin) به سایت وارد شوید. منوی Tools را از ستون سمت چپ باز کرده و سپس گزینه ی Import را انتخاب نمایید.

در این صفحه تمامی منابع موجودی که امکان دانلود محتوا و کانتنت از آن وجود دارد نمایش داده شده است. با نوار پیمایش به پایین صفحه رفته و گزینه ی WordPress را انتخاب نمایید.

یک پنجره ی popup پدیدار شده و از شما می خواهد افزونه ی WordPress Importer را نصب کنید. حال بر روی لینک Install Now کلیک نموده تا نصب پلاگین آغاز گردد.

پس از اتمام دانلود فایل های افزونه، بر روی لینک Activate Plugin &Run Importer کلیک نمایید.

به صفحه ی اصلی افزونه (Import WordPress) هدایت خواهید شد. اکنون دکمه ی Browse را کلیک نمایید، سپس فایل های با پسوند .xml که قبلا بر روی کامپیوتر خود دانلود کرده اید را انتخاب کرده و دکمه ی Upload file and import را فشار دهید. چنانچه محتوای مورد نظر (فایل هایی که می خواهید انتقال دهید) دارای حجم سنگین می باشد، در آن صورت پیش از اینکه فایل ها به طور کامل کپی شوند، مهلت زمانی پاسخ دهی وب سرور به پایان رسیده و timeout می دهد. در صورت برخورد با چنین رخدادی، بایستی فایل .xml را مجددا آپلود نمایید. سیستم یک گزارش از محتویات و کانتنت انتقال داده شده نگه داشته و باقی داده ها را بارگذاری می کند. این روال را ادامه داده تا یک صفحه ی تایید موفقیت عملیات دریافت نمایید.

از آنجایی که می بایست صفحات و نوشته های جدید وارد سایت خود نمایید، WordPress از شما می خواهد اسم وارد کننده ی مطالب (کاربر admin) را ارائه کنید. در این صفحه می توانید یکی از حساب های کاربری جاری را به عنوان وارد کننده ی محتویات جدید انتخاب کنید یا یک حساب کاربری (user) ویژه ی محتویات جدید ایجاد نمایید. اگر می خواهید عکس ها و پیوست ها را نیز همراه با فایل ها انتقال دهید، در آن صورت می بایست چک باکس Download and Import file attachments را تیک دار نمایید. در نهایت برای ارسال فایل ها، بر روی دکمه ی Submit کلیک کنید.

اکنون داده ها و اطلاعات شما از اکانت WordPress.com به برنامه ی نصب شده تحت وب WordPress مستقل شما انتقال یافته است.

نکته ی بسیار مهم: در این روش تنها کانتنت سایت –نظیر نوشته یا پست ها، صفحات و فایل های صوتی و تصویری انتقال داده می شوند. تمامی افزونه ها و تم هایی که در اکانت WordPress.com خود بکار می بردید اختصاصی محسوب شده و متعلق به WordPress می باشد، از این رو همراه با دیگر اطلاعات انتقال داده نمی شوند. بایستی یک تم جدید انتخاب کرده و تمامی افزونه های مورد نیاز خود را بر روی سایت self-hosted (خود میزبان) wordpress خود نصب کنید.

انتقال خود داده های WordPress

گاهی لازم است صرفا محتویات سایت WordPress را از یک نسخه ی نصبی به نسخه ی نصبی دیگر انتقال دهید. در چنین شرایطی، WordPress مکانیزم کارآمدی برای انتقال پست ها، نظرات، فایل های پیوست، حساب های کاربری و دیگر اطلاعات ارائه می کند که با چند کلیک ساده ی موس انجام می شود. برای این منظور، بایستی ابتدا به عنوان مدیر وارد ناحیه ی کاربری admin (backend) شده و سپس منوی Tools را از ستون سمت چپ انتخاب نمایید و از فهرستی که پدیدار می شود گزینه ی Export را انتخاب کنید.

در این صفحه بایستی مشخص کنید چه فایل هایی انتقال داده شود (پست ها، صفحات یا تمامی محتویات سایت). اگر می خواهید تمامی کانتنت سایت منتقل شود، در آن صورت می بایست گزینه ی All Content را انتخاب نمایید. سپس دکمه ی “Download Export File” را فشار داده و فایل .xml را بر روی حافظه ی رایانه ی خود ذخیره کنید. حال، به نسخه ی نصبی جدید WordPress (سایت جدیدی که با ورد پرس ایجاد کرده اید) لاگین کرده و از ستون سمت چپ صفحه Tools ->Import را انتخاب نمایید. در این صفحه کافی است برای وارد کردن محتویات نسخه ی قبلی سایت ورد پرس گزینه ی “WordPress” را از لیست جاری انتخاب نمایید.

در صفحه ی بعدی، بایستی مشخص کنید محتویات جدید از طریق حساب کاربری admin جاری بر روی سایت پست شود یا یک نام کاربری و حساب جدید برای آن تخصیص یابد. برای اینکه تمامی پست های شما، از جمله عکس ها، فایل های صوتی و تصویری که داخل آن ها گنجانده شده، به طور کامل انتقال داده شود، باید چک باکس “Download and import file attachments” را با کلیک بر روی آن تیک دار کنید.

در مرحله ی آخر بر روی دکمه ی  Submitکلیک نمایید تا محتویات نسخه ی نصبی WordPress (سایت قبلی ورد پرس) به طور کامل در سایت ورد پرس جدید شما قرار گیرد.