سلام کاربران عزیز امیدوارم که خوب باشیدو سرحال و با اموزشهای ماهمراه باشیدامروز میخوام در مورد کامپوننت گالری تصویر کمی بیاموزیم .علاوه بر امکانات موجود استاندارد در سایت ساز برای یک سایت، گاهی لازم است فعالیتهای خاصی را در قالب برنامه های دیگری بر روی سایت خود در اختیار داشته باشید. تکه برنامه های مورد نظر شما نیز نیازمند امکانات سایت ساز یعنی مدیریت کاربران، امنیت، مدیریت محتوی و سایر امکانات هستند. برای تسریع در تولید سایر برنامه های مورد نیاز و همچنین جلوگیری از تولید مجدد قابلیتهای موجود، سایت ساز شما را قادر می سازد تا این فعالیتها را در قالب ماژول به آن بیافزایید.

یک ماژول، تکه برنامه ای است که با یک استاندارد و قالب مشخص طراحی شده و انجام یکسری از فعالیتها را بر عهده دارد. در عوض مدیریت امکانات مورد نیاز ماژول و همچنین مدیریت بر روی خود ماژول توسط سایت ساز انجام خواهد شد.
۱٫ معرفی ماژول گالری تصاویر

در دنیای وب، کار کردن با تصاویر برای مدیر سایت کاری وقت گیر است و از جمله این کارها، میتوان به ساختن گالری تصاویر اشاره کرد. آیا تا به حال خواسته اید چندین تصویر را روی وب سایت خود، در یک صفحه بار گذاری کنید و به عنوان آلبوم در معرض دید کاربران سایت قرار دهید؟ اگر چنین کاری کرده باشید متوجه میشوید که این کار، وقت گیر و واقعا طاقت فرسا است! چه برسد به این که بخواهید یک تصویر را حذف، یا اضافه کنید.

اگر خواستید چندین گالری تصاویر داشته باشید که هر کدام از آن ها دارای تعدادی آلبوم هستند چه می کنید؟ اگر خواستید برای هر گروه از کاربران سایت دسترسی های سفارشی داشته باشید، چه؟ این یکی که غیر ممکن است! نسخه حاضر ماژول گالری تصاویر، مسائل ذکر شده در بالا را پوشش داده است.
نگارش یک ماژول گالری تصاویر منتشر و به صورت رایگان برای دانلود بر روی سایت قرار داده شده است.
(light) ویژگی های ماژول گالری تصاویرنگارش ۱

تعریف همزمان چندین گالری: این ماژول قابلیت نصب بر روی هر تعداد صفحه در یک سایت را دارد. لذا یک سایت میتواند به تعداد نامحدود حاوی گالری تصاویر باشد. همچنین میتوان برای هر گالری، به تعداد نامحدود آلبوم تعریف کرد و تصویر اضافه کرد.
تعیین دسترسی: تنظیمات مربوط به دسترسی ها در ماژول گالری کاملا جدا از دسترسی های کلی سایت می باشد. بدین معنی که مدیر سایت قادر است دسترسی های ویژه ماژول گالری تصاویر را در خود ماژول و برای هر گروه کاربری تعریف کند. این دسترسی ها در سطح یک آلبوم قابل تعریف هستند. (دسترسی های تعریف شده: ملاحظه، اضافه، ویرایش، حذف و مدیریت)
قابلیت آرشیو و تایید مدیر: ویژگی آرشیو تصاویر در ماژول گالری تصاویر گنجانده شده است و مدیر می تواند عکس های مورد نظر خود را آرشیو کند. عکس های آرشیو شده از دید تمام کاربران به غیر از مدیر پنهان است. همینطور تایید مدیر برای نمایش تصاویری که کاربری غیر از خود مدیر به یک آلبوم اضافه نموده و حق دسترسی تایید ندارد، ضروری است.
تعیین اولویت نمایش: امکان تعیین اولویت نمایش در هر گالری تصاویر برای آلبوم ها و تصاویر.
چند زبان، چند آلبوم: در هر گالری، آلبوم ها و تصاویر اضافه شده در هر زبان، با زبان دیگر متفاوت است. به عنوان مثال اگر شما یک صفحه گالری تصاویر ایجاد کنید، این صفحه می تواند در هر زبان، آلبوها و تصاویر مربوط به خود را دارا باشد.

۲٫ بستر مورد نیاز

برای اجرای ماژول خبرنامه، به نگارش ۱,۶,۵ یا ۱,۷ و یا ۱,۷ سرویس پک سایت ساز نیاز است. برای نصب گالری تصاویر بر روی هر نگارش از سایت ساز، لطفا ماژول مربوط به همان نگارش را دریافت و نصب نمایید. (در صورت نصب نگارش دیگر، ماژول شما بدرستی کار نخواهد کرد)
۳٫ نصب ماژول

برای نصب ماژول از دو روش می توانید استفاده کنید:
الف) نصب از طریق کنترل پانل
ب) نصب دستی ماژول
الف) نصب ماژول از طریق کنترل پانل

ابتدا در صفحه اصلی گزینه ورود به سیستم را انتخاب کرده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد سایت می شویم. هنگامیکه شما به سایت وارد می شوید (Login) سیستم امنیت مرکزی اطلاعات ثبتی شما را کنترل نموده و درصورتیکه شما عضو گروه مدیران سایت باشید، پیوند “مدیر” را در منوی متنی کوچک سایت نمایان می سازد. با کلیک بر روی آن می توانید به بخش مدیر سایت وارد شوید.

در قسمت مدیریت سایت ساز، بر روی کلید ” مدیریت ماژول ها” کلیک کرده تا وارد آن قسمت شوید.

برای نصب ماژول جدید، کلید “نصب ماژول جدید”را انتخاب می کنیم.

در مرحله بعد با کلیک بر روی دکمه “Browse” در قسمت فایل ماژول، فایل نصب آنرا از روی دستگاه خود انتخاب کنید (فایلهای نصب ماژول به صورت فشرده Zip هستند) و سپس دکمه نصب ماژول را کلیک نمایید. (در صورت نیاز بودن سایر مشخصات درخواستی از قبیل کلیدهای عمومی و خصوصی، این مشخصات همراه ماژول در سایت اعلام خواهند شد) برای نصب این ماژول به کلید عمومی یا کلید خصوصی و یا رمز عبور نیازی نیست.

نکته : جهت دریافت ماژولهای رایگان سایت ساز، به سایت www.sitesaz.ir مراجعه نمایید، البته ابتدا شما باید در سایت ثبت نام نموده فرم دسترسی را تکمیل و ارسال نمایید و پس از فعال سازی نام کاربری شما، سپس ماژول مورد نظر را دانلود نمایید.

اگر در هنگام نصب ماژول خطایی مانند خطاهای زیردریافت نمودید، علت آن، نداشتن حق دسترسی نوشتن برنامه برای شاخه های خاص است.

دقت داشته باشید برای نصب بر روی دستگاه شخصی، کاربری با عنوان Users باید برای شاخه های Communities ،Bin ،Engine ،Userimages ،Userfiles حق دسترسی نوشتن (Write) داشته باشد تا با موفقیت ماژول مورد نظر را نصب نمایید. برای تنظیم دستی حق دسترسی برای کار بر روی دستگاه شخصی، می توانید به راهنمای”سایت ساز “مراجعه نمایید.

http://sitesaz.ir/help_txt/windowsXP.aspx?lang=Fa

برای تنظیم دستی حق دسترسی برای کار بر روی سایت، باید از طریق کنترل پانل هاست (Host) خود، حق دسترسی نوشتن (Write) را به شاخه های ذکر شده بدهید. برای تنظیم دستی حق دسترسی برای کار بر روی اینترنت، می توانید به راهنمای “سایت ساز ” مراجعه نمایید.

http://sitesaz.ir/plesk_help/permissionWrite.aspx?lang=Fa

اگر به دلایلی امکان ایجاد این حق دسترسی را ندارید، باید ماژول را به صورت دستی نصب کنید.
ب) روش نصب دستی یک ماژول

۱٫ در مرحله اول فایل ماژول مورد نظر را بر روی دستگاه خود باز نمایید. (از حالت فشرده شده Zip خارج نمایید)
۲٫ فایلها و شاخه های ایجاد شده را بر روی همان فایلها و شاخه ها درون سایت ساز نصب شده بر
روی دستگاه (و یا سایت ) کپی نمایید. هنگام نصب بر روی کامپیوتر شخصی، مسیر فایل های نصب شده سایت ساز، به طور مثال C:\Inetpub\wwwroot\SiteSaz17sp1_Local می باشد.
اگر هشدار بازنویسی را دریافت نمودید، (بدان معنیست که فایلها در جای درستی کپی میشوند) پاسخ مثبت (replace all) دهید.
۳٫ برنامه SQL Server Management Studio را از مسیر زیر اجرا نموده .

Start > All Programs > Microsoft SQL Server

صفحه زیر نمایش داده میشود. با وارد نمودن مشخصات بانک اطلاعاتی سایت، به آن وارد شوید. این مشخصات عبارتند از:

Server type: Database Engine
Server Name: نام یا آدرس سرور

اگر در حال نصب ماژول بر روی دستگاه شخصی می باشید، این نام برابر نام کامپیوتر شما میباشد.
اگر نام سرور انتخاب نشده بود، بر روی لیست پایین افتادنی کلیک کرده و گزینه را انتخاب کرده و در صفحه باز شده، قسمت “local Servers” را انتخاب و قسمت “Database Engine” را باز نموده و نام سیستم خود را انتخاب کرده و در آخر “ok” را انتخاب می کنیم.
اگر در حال نصب بر روی اینترنت هستید، نام سروری (Server) که شرکت Host به شما داده، یا خودتان در کنترل پنل هاست (Host) ساخته اید را وارد کنید. (نام سرورمیتواند یک آدرس اینترنتی (mssql.domain.com) یا آدرس IP (200.200.200.200) باشد.
Authentication: که دو حالت Windows Authentication و SQL Server Authentication دارد.
شناسایی کاربر توسط Windows انجام می شود. اگر بر روی SQL Server Authentication قرار دهید، در قسمت Login باید کلمه “sa” و در قسمت Password عدد ” ۱۲۳ ” را وارد کنید. (توجه داشته باشید که این تنظیمات پیش فرضی است که هنگام نصب سایت ساز بر روی دستگاه شخصی، انجام می شود. اگر آن ها را در هنگام نصب، تغییر داده اید، مقادیری که وارد کرده اید را جایگزین کنید.)
نکته : اگر در حال نصب ماژول بر روی اینترنت میباشید Authentication باید بر روی SQL Server، همان Authentication باشد. مشخصات نام سرور، Password و UserName توسط شرکت ارائه دهنده هاست، به شما داده میشود.
نکته : اگر Password را از فایلی کپی (Copy) کرده اید، هنگام وارد کردن Password، از کلید ترکیبی Ctrl+V بجای Paste کردن استفاده کنید.
سپس بر روی کلید “Connect” کلیک کنید. از بخش نوار ابزار SQL Server بخش Toolbar برروی Icon ، New Query کلیک کنید تا یک Query مانند شکل زیر باز شود.

۴٫ دقت نمایید که در بخش نوار ابزار ، SQL Server بخش SQL Editor در لیست پایین افتادنی ،(SQL Editor بخش ) SQL Server 4. دقت نمایید که در بخش نوار ابزار (که در آن نام تمامی بانکهای اطلاعاتی قرار دارد) نام بانک سایت شما انتخاب شده باشد (که بطور مثال برابر”sitesaz17sp1_db” می باشد.) اگر چنین نبود لیست را باز نموده و بانک سایت را انتخاب نمایید.

۵٫ محتویات درون فایل create_db.txt که در شاخه engine\modules\[Module Name]\install (بین فایلهای باز شده از فایل ماژول ) قرار دارد را به درون ویرایشگر Query باز شده، کپی نمایید. (منظور از [Module Name] نام ماژولی است که در حال نصب کردن آن هستیم)

۶٫ با فشردن دکمه F5 باعث اجرای دستورات شوید. در پایان پیغامهای اجرای درست در پایین پنجره SQL Server به نمایش درخواهدآمد. این ترتیب ماژول مورد نظر خود را در سایت نصب نموده ایم.
۴٫ حذف یک ماژول

برای حذف ماژول از دو روش می توانید استفاده کنید:
الف) حذف از طریق کنترل پانل
ب) حذف دستی ماژول
الف) حذف ماژول از طریق کنترل پانل

ابتدا در صفحه اصلی گزینه ورود به سیستم را انتخاب کرده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور مدیر،وارد سایت می شویم. هنگامیکه شما به سایت وارد می شوید (Login) سیستم امنیت مرکزی اطلاعات ثبتی شما را کنترل نموده و درصورتیکه شما عضو گروه مدیران سایت باشید، پیوند “مدیر” را در منوی متنی کوچک سایت نمایان می سازد. با کلیک بر روی آن می توانید به بخش مدیر سایت وارد شوید.

در قسمت تنظیمات کلی، بر روی کلید ” مدیریت ماژول ها” کلیک کرده تا وارد آن قسمت شوید. برای حذف ماژول بر روی کلید کلیک کرده و حذف آنرا تایید نمایید.
ب) حذف دستی ماژول

۱٫ برنامه SQL Server Management Studio را از مسیر زیر اجرا نموده.

Start > All Programs > Microsoft SQL Server

۲٫ با وارد نمودن مشخصات بانک اطلاعاتی سایت، به آن وارد شوید. این مشخصات عبارتند از:

Server type :Database Engine
Server Name: نام یا آدرس سرور(نام سرورمی تواند یک آدرس اینترنتی (mssql.domain.com) آی پی ۲۰۰٫۲۰۰٫۲۰۰٫۲۰۰ باشد.
Authentication: که دو حالت Windows Authentication و SQL Server Authentication دارد.
اگر بر روی Windows Authentication باشد، نیازی به ورود Login و Password نیست و شناسایی کاربر توسط Windows انجام می شود. اگر بر روی SQL Server Authentication قرار دهید، در قسمت Login باید کلمه “sa” و در قسمت Password عدد ” ۱۲۳ ” را وارد کنید. (توجه داشته باشید که این تنظیمات پیش فرضی است که هنگام نصب سایت ساز انجام می شود. اگر آن ها را در هنگام نصب،تغییر داده اید، مقادیری که وارد کرده اید را جایگزین کنید)
نکته : اگر در حال حذف ماژول از روی اینترنت میباشید، Authentication باید بر روی SQL Server همان Authentication باشد. مشخصات نام سرور UserName و Password توسط شرکت ارائه دهنده هاست، به شما داده میشود.
نکته : اگر Password را از فایلی Copy کرده اید، هنگام وارد کردن Password ، از کلید ترکیبی Ctrl+V بجای Paste کردن استفاده کنید.
سپس بر روی کلید “Connect” کلیک کنید. از بخش نوار ابزار SQL Server بخش Toolbar برروی آیکون New Query کلیک کنید، تا یک Query مانند شکل باز شود.

۳٫ دقت نمایید که در بخش نوار ابزار SQL Server بخش SQL Editor، در لیست پایین افتادنی (که در آن نام تمامی بانکهای اطلاعاتی قرار دارد) نام بانک سایت شما انتخاب شده باشد (که بطور مثال برابر “sitesaz17sp1_db” می باشد ). اگر چنین نبود لیست را باز نموده و بانک سایت را انتخاب نمایید.

۴٫ محتویات درون فایل delete_db.txt که در شاخه engine\modules\[Module Name]\install (بین فایلهای باز شده از فایل ماژول ) قرار دارد را به درون Query کپی نمایید.(منظور از [ModuleName] نام ماژولی است که در حال نصب کردن آن هستیم)

۵٫ با فشردن دکمه F5 باعث اجرای دستورات شوید در پایان پیغامهای اجرای درست در پایین پنجره SQL Server به نمایش درخواهد آمد.

در مرحله بعد باید کلیه فایل هایی مرتبط با ماژول مورد نظر را، که نام آن ها در فایل Files.txt در مسیر engine\modules\[Module Name]\install قرار دارد، را نیز حذف کنیم. به این ترتیب ماژول مورد نظر خود را از سایت حذف نموده ایم.
نکته :

– با حذف ماژول گالری تصاویر ، کلیه آلبوم ها و تصاویر آن ها، به طور کامل حذف خواهد شد !
– دقت داشته باشید که با حدف یک ماژول تمامی صفحات و بخشهای درون این ماژول حذف خواهند شد.
۵٫ چگونگی دسترسی به پنل مدیریت ماژول

ابتدا در صفحه اصلی گزینه ورود به سیستم را انتخاب کرده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور ابتدا در صفحه اصلی گزینه ورود به سیستم را انتخاب کرده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور کنید. سپس وارد صفحه اصلی سایت شده و بر روی لینک “نقشه سایت” در منوی متنی کوچک بالای صفحه کلیک کنید، تا وارد نقشه سایت که شامل لینک کلیه بخش های سایت می باشد، شوید. بخش گالری تصاویر شامل دو صفحه می باشد.

۱٫ صفحه گالری تصاویر
۲٫ گالری های نصب شده
۶٫ چگونگی کار با پنل ماژول گالری

صفحه گالری تصاویر
وارد نقشه سایت شده و بر روی لینک “صفحه گالری تصاویر” کلیک نمایید. وارد صفحه زیر می شوید:

این صفحه شامل سه قسمت می شود، تصاویر، آلبوم ها و تنظیمات.
الف) آلبوم ها

در ابتدا باید بر روی لینک”آلبوم ها” کلیک نمایید( شما امکان اضافه کردن تصویر بدون آلبوم را ندارید و تصاویر حتما باید در یک آلبوم قرار بگیرند) سپس بر روی کلید “اضافه کردن آلبوم” کلیک نمایید.

جلوی کادر “نام آلبوم” نام مورد نظر خود را تایپ کرده و بر روی کلید “ثبت تغییرات” کلیک کنید. به همین شکل، هر تعداد آلبوم مورد نیاز را ایجاد کنید.(در صورت نداشتن دسترسی نوشتن بر روی شاخه userimages بر روی سایت خطای access to path مشاهده می نمایید. برای تنظیم دستی حق دسترسی برای کار بر روی دستگاه شخصی، می توانید به راهنمای”سایت ساز “مراجعه نمایید.

http://sitesaz.ir/help_txt/windowsXP.aspx?lang=Fa

برای تنظیم دستی حق دسترسی برای کار بر روی سایت، باید از طریق کنترل پانل هاست (Host) خود، حق دسترسی نوشتن (Write) را به شاخه های ذکر شده بدهید. برای تنظیم دستی حق دسترسی بر روی اینترنت، به راهنمای زیر مراجعه نمایید.

http://sitesaz.ir/plesk_help/permissionWrite.aspx?lang=Fa

نکته : در نامگذاری نام فایل ها (در کلیه قسمت ها) دقت داشته باشید که فقط از حروف الفبای فارسی یا لاتین، اعداد و کاراکتر UnderLine ( _ ) استفاده کنید.

در شکل بالا، به عنوان مثال ما سه آلبوم ایجاد کرده ایم.

اولویت نمایش آلبوم ها: در هنگام نمایش، آلبوم ها به ترتیب از بالا به پایین نشان داده می شوند. اگر نیاز دارید تا مکان نمایش یک آلبوم را بالا یا پایین ببرید، از فلشهای بالا و پایین در قسمت “اولویت ها” استفاده کنید. برای ویرایش نام یک آلبوم در قسمت دستورات از کلید استفاده می کنیم.

برای حذف یک آلبوم از کلید استفاده می کنیم. دقت داشته باشید که در هنگام حذف آلبوم، کلیه تصاویر آن آلبوم هم حذف می شود و با کلیک بر روی کلید ، پیغامی مبنی بر تایید حذف طبقه بندی نشان داده می شود، که با تایید آن، طبقه بندی انتخاب شده و کلیه سوالات مربوط به آن حذف میشوند.

برای تنظیم سطح دسترسی برای هرآلبوم، بر روی تصویر “کلید” روی همان ردیف کلیک میکنیم. در این بخش برای چهار نوع دسترسی افزودن، ویرایش، حذف و مدیریت می توانیم گروههای کاربری مورد نظر را تنظیم نماییم.
ب ) تصاویر

بعد از ساخت آلبوم ها بر روی قسمت “تصاویر” کلیک کرده تا به قسمت تصاویر وارد شوید.

در قسمت “فیلتر” با کلیک بر روی لیست پایین افتادنی، لیست آلبوم ها باز شده و می توانید آلبوم مورد نظر را انتخاب کنید. برای اضافه کردن تصویر به آلبوم مورد نظر، بر روی کلید “اضافه کردن تصویر” کلیک کنید. تا صفحه زیر، نمایش داده شود.

در قسمت “انتخاب فایل” با کلیک بر روی کلید “Browse” تصویر مورد نظر خود را انتخاب کنید. در قسمت “نام تصویر” یک نام برای تصویر انتخاب شده، تایپ کنید. در قسمت “نام آلبوم” می توانید با کلیک بر روی لیست پایین افتادنی، آلبوم مورد نظر را تغییر دهید. سپس بر روی کلید “ثبت تغییرات” کلیک کنید. به همین صورت می توانید به تعداد دلخواه تصاویر را اضافه کنید.

نکته: در نامگذاری نام فایل ها (در کلیه قسمت ها) دقت داشته باشید که فقط از حروف الفبای فارسی یا لاتین، اعداد و کاراکتر UnderLine ( _ ) استفاده کنید.

شما امکان تعویض تصویر را ندارید و تنها راه، پاک کردن تصویر و اضافه کردن کردن تصویر جدید می باشد. اگر نیاز دارید تا ترتیب نمایش عکس ها را تغییر بدهید، از فلشهای بالا و پایین در قسمت “اولویتها” استفاده کنید. برای اینکه کاربران نتوانند تصویر مورد نظر را ببینند، تیک تصویر (نمایش برای کاربر) را بر دارید.

با فعال کردن تیک گزینه “آرشیو” می توانید آن عکس را آرشیو کنید که دیگر در میان آلبوم ها، آن عکس نمایش داده نمی شود. (اگر تیک گزینه “غیر فعال کردن آرشیو تصاویر برای بازدید کننده” را بردارید، کاربران می توانند این عکس آرشیو شده را ببینید)
ج ) قسمت تنظیمات

با کلیک بر روی قسمت “تنظیمات” وارد صفحه تنظیمات گالری می شویم.

هنگامی که کاربر صفحه گالری را باز می کند، عکس اول هر آلبوم، به عنوان پیش نمایش آلبوم انتخاب می شود که در قسمت “اندازه تصاویر پیش نمایش آلبوم به پیکسل” مقدار آن مشخص می شود.
در قسمت”تعداد پیش نمایش آلبوم در هر سطر” هم باید مشخص کنیم در هنگام نمایش آلبوم ها، در هر سطر چند آلبوم نشان داده شود.

هنگامی که کاربر وارد هر آلبوم می شود، اندازه تصاویر نمایش داده شده در آلبوم را توسط قسمت “اندازه تصاویر پیش نمایش تصاویردر آلبوم به پیکسل” می توان تنظیم کرد.
در قسمت “تعداد پیش نمایش تصاویر در آلبوم در هر سطر” هم باید مشخص کنیم در هنگام نمایش تصاویر یک آلبوم، در هر سطر چند عکس نشان داده شود.
برای مشخص کردن رنگ زمینه ای که عکس های آلبوم را نمایش می دهد، از قسمت “رنگ پس زمینه آلبوم ها و تصاویر” رنگ مورد نظر را انتخاب می کنیم.
اگر بخواهیم کاربر امکان بازدید عکس های آرشیو شده را داشته باشد، تیک قسمت “غیر فعال کردن آرشیو تصاویر برای بازدید کننده” را بر می داریم. در این صورت این گزینه برای کاربر به نمایش در می آید و می تواند با انتخاب آن، عکس های آرشیو شده در هر آلبوم را مشاهده نماید. با انجام هر کدام از این تغییرات، با کلیک بر روی دکمه “ثبت تغییرات” میتوان در قسمت پایین صفحه، تغییرات مذبور را مشاهده کرد.

گالری های نصب شده

بر روی لینک “نقشه سایت” در منوی متنی بالای صفحه کلیک کنید و از بخش ” گالری تصاویر” قسمت “گالری های نصب شده” را انتخاب کنید. صفحه زیر نمایش داده می شود. در این قسمت، شما میتوانید صفحه گالری را به عنوان بخشی از صفحاتی که در جدول سمت راست مشخص شده است، اضافه کنید.

به عنوان مثال شما می خواهید بخش گالری در صفحات دیگری که ساخته اید، نمایش دهید. لیست صفحاتی که می توانید گالری را در آن نمایش دهید، در جدول سمت راست، جدول “صفحات آزاد”، نمایش داده شده اند. (منظور از صفحات آزاد، همان صفحاتی هستند که شما توسط سایت ساز ایجاد کرده اید) با کلیک بر روی کلید روبروی نام صفحه، نام آن صفحه به جدول “صفحات حاوی ماژول گالری” اضافه می شود.
۷٫ پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات

برای گرفتن پشتیبان از اطلاعات (Back Up) یک ماژول، باید از کلیه اطلاعات درون سایت، فایل پشتیبان تهیه کنید. بدین منظور در هنگام ایجاد فایل پشتیبان، در قسمت تنظیمات پیشرفته، تیک گزینه “فعال نمودن تمامی جدول ها” را فعال کنید تا کلیه جداول انتخاب شوند. در این حالت از کلیه اطلاعات سایت و ماژول های آن فایل پشتیبان، گرفته می شود.

برای بازیابی یک فایل پشتیبان، باید ابتدا ماژول هایی که درون آن فایل پشتیبان وجود دارند، نصب شوند. (به عنوان مثال، اگر شما از سایت خود که حاوی ماژول خبر نامه می باشد فایل پشتیبان، تهیه کرده اید، در هنگام بازیابی آن، باید ماژول خبرنامه بر روی سایت ساز، نصب شده باشد. )